Een jaar voor verkrachting van verenigingsgenote

Na een avond stevig drinken op de sociëteit van het Delftsch Studenten Corps (DSC), drong het tweetal op 17 maart vorig jaar de kamer van het meisje binnen op de Jacoba van Beierenlaan. Volgens de Delftsche Courant vertelde het slachtoffer op de hoorzitting eind februari, dat zij destijds tegen de jongens heeft gezegd: ,,Ga weg, ik wil slapen.” Het tweetal ging echter bij haar op bed liggen en zei: ,,We gaan je neuken.” Vervolgens zijn ze seksueel bij haar binnen gedrongen met de vingers.

De rechtbank zegt in haar motivering het de verdachten zwaar aan te rekenen dat zij samen ,,ernstig inbreuk hebben gemaakt op de privacy en lichamelijke integriteit van het slachtoffer. Verdachten zijn geheel voorbij gegaan aan de psychische gevolgen die hun handelwijze voor hun slachtoffer met zich zou kunnen brengen.”

Aanvankelijk was door de officier van justitie achttien maanden geëist, waarvan zes voorwaardelijk, plus de boete van 1500 gulden. De rechtbank verklaarde vrijdag dat zij deze eis, gezien de ernst van het misdrijf wel terecht vond, maar dat zij het toch iets heeft verkort, gezien de jeugdige leeftijd van de verdachten en het feit dat ze nog niet eerder in aanraking zijn gekomen met justitie.

Beide advocaten van de studenten gaan tegen het vonnis in hoger beroep. Hierdoor zal de zaak over een paar maanden voor het gerechtshof komen. Raadsvrouwe mr. C.A. Lucardie is van mening dat de straf niet in verhouding staat tot de daad. Zij wijst erop dat een strafblad zeer schadelijke gevolgen zal hebben voor de carrière van haar cliënt.

Het tweetal mag zich van de senaat van DSC sinds het misdrijf niet meer op de sociëteit vertonen. Voor verdere maatregelen wacht de senaat het hoger beroep nog af. Het meisje, dat volgens persofficier van justitie mr. N. Zandbergen tijdens de hoorzitting nog steeds zichtbaar aangedaan was, is nog steeds lid van het Corps, hoewel zij, volgens de Delftsche Courant, onder druk gezet was door verenigingsgenoten haar aangifte in te trekken. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Twee corpsleden zijn afgelopen vrijdag door de rechtbank in Den Haag schuldig bevonden aan verkrachting van een verenigingsgenote die bij één van beide in huis woonde. Ieder krijgt een gevangenisstraf van twaalf maanden, waarvan vier voorwaardelijk, en moet 1500 gulden schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.

Joyce Ouwerkerk