Zaterdag 13 maart is het een jaar geleden dat de TU campus ‘op slot’ ging. Vijf medewerkers blikken terug op afgelopen jaar. “Zodra het kan, wil ik terug naar de campus."
Coronamaatregelen in de TU Library. (Foto: Dalia Madi)

Op 13 maart is het een jaar geleden dat de campus dicht ging vanwege corona. Vijf medewerkers blikken terug op afgelopen jaar. “Zodra het kan, wil ik terug naar de campus.”

Read in English

Wat valt TU-medewerkers het meest op aan de coronacrisis? Ze weten elkaar beter te vinden, want iedereen werkt namelijk aan - of tegen - hetzelfde probleem. Maar TU-medewerkers zijn ook moe. Moe van het doorvoeren van alle veranderingen, moe van de crisis. 

Alleen in een collegezaal: Het blijft akelig stil na een grap

EWI-docent Stefan Hugtenburg nam een jaar geleden een tentamen af in een collegezaal met vierhonderd studenten toen hij de eerste berichten hoorde over een lockdown. Toen dacht ik nog: “mooi dat we nu onze midterm afnemen, dan hebben we dat in ieder geval gehad”, blikt hij terug. Aan het einde van de dag mailde hij al zijn studenten: ‘Ik kan het bijna niet geloven, maar jullie kunnen me vanaf morgen vinden op Twitch. Daar zal ik mijn lessen geven.’ Inmiddels gebruikt hij Zoom in plaats van Twitch. En zijn huiskamer heeft Hugtenburg verruild voor een collegezaal. Samen met een collega zendt hij de lessen live uit. “Zo’n collegezaal vind ik fijner, het voelt ‘echter’.” Tijdens de les kunnen studenten via de chat live vragen stellen die een collega vervolgens opleest. “We probeerden altijd al in onze colleges veel vragen te stellen en op basis daarvan dieper op de stof in te gaan. Het is fijn dat dit online nog steeds kan.”

Wat mist Hugtenburg het meest aan pre-coronatijden? De kleine dingen die leren makkelijk en leuk maken. Neem interactie tussen studenten onderling. “Ik geef tijdens colleges studenten vaak de opdracht om samen te werken, bijvoorbeeld voor het oplossen van een bepaald probleem. In de collegezaal kun je niet om je buurman heen, er is bijna automatisch contact.” Digitaal is dat lastiger. “En ik maak graag grappen tijdens de les. De meeste studenten hebben hun webcam en geluid niet aan dus als ik nu een grap maak, blijft het akelig stil om me heen.”

Het afgelopen jaar heeft onderwijs op de TU behoorlijk wat veranderingen doorgemaakt. Van volledig online tijdens de eerste lockdown, naar fysieke lessen voor eerstejaars in de eerste maanden van dit academisch jaar om vervolgens weer terug te gaan naar volledig online. De grootste verandering zijn nog wel tentamens, vindt Hugtenburg. Daar zijn hij en zijn collega’s nu bijna al hun tijd aan kwijt. Net als andere TU-medewerkers merkt hij dat de coronacrisis een behoorlijke wissel trekt op zijn energiehuishouding. “Vooral ups-and-downs zijn extremer dan normaal.” Komend semester heeft hij onderwijsvrij. “Daar snak ik nog meer naar dan anders. Eindelijk heb ik dan tijd voor allerlei onderwijskundige dingen die ik de afgelopen maanden voor me uit heb geschoven.”

Hij hoopt dat na de coronacrisis de universiteit onderwijs weer grotendeels fysiek gaat aanbieden. “Dingen als Q&A-sessies werken online goed, maar voor de meeste aspecten van onderwijs is de fysieke variant net iets beter”, merkt hij. “Zodra het kan, wil ik terug naar de campus.”

Meekijken met een les van Stefan Hugtenburg. (Foto: Stefan Hugtenburg)  

MS Teams implementeren? ‘Dat was een marathon van sprintjes’

's Ochtends een meeting met je collega’s in Teams, daarna een vraag stellen op de chat en rond het middaguur videobellen met een collega. Na een jaar thuiswerken lijkt het de normaalste zaak van de wereld. Toch heeft het behoorlijk wat voeten in de aarde gehad om platforms als Zoom en MS Teams voor alle TU-medewerkers en studenten beschikbaar te maken. Product owner Bart Alleblas en service portfolio manager Eveline Daems vande afdeling ICT blikken terug. Via – hoe kan het ook anders – MS Teams.

Toen TU’ers massaal gingen thuiswerken, bood de universiteit als videobelplatform alleen nog maar Skype for Business aan. En dat terwijl docenten van de ene dag op de andere dag digitaal moesten lesgeven. Veel docenten zochten hun heil op Zoom, maar de universiteit had er nog geen campuslicentie voor. Dus zorgden Daems en haar team er voor dat alle TU’ers dat platform konden gebruiken. “Zoom hebben we er in recordtijd uitgeperst”, vertelt Daems. “Op 25 maart kreeg ik de opdracht, op 26 maart hebben we Zoom gekocht en een dag later was de url tudelft.zoom.us beschikbaar.” Het was behoorlijk hard aanpoten. “Ik heb dagen van 12 uur gemaakt want er komt meer bij kijken dan alleen Zoom aankopen. Je moet contact leggen met Amerika, je documentatie op orde krijgen, alles afstemmen met andere afdelingen zoals ESA en nog veel meer dingen regelen. En dat allemaal in een paar weken.” Momenteel heeft Zoom zo’n 19 duizend actieve TU-gebruikers. Dat zijn voornamelijk studenten en docenten.

Vanaf april kreeg ICT ook de opdracht om MS Teams voor alle medewerkers en studenten beschikbaar te maken. Daar zaten minder privacybezwaren aan en het bood meer supportmogelijkheden. Alleblas: “Normaal duurt invoeren zo’n anderhalf jaar, maar wij hebben het in een paar weken tijd gedaan. Daar ben ik echt trots op.” Ook dat betekende weer lange dagen maken. “Het was een soort marathon van sprintjes. Rennen om iets door te voeren, stilstaan om te kijken of alles is gelukt en vervolgens weer rennen naar een volgend doel.” Wat Alleblas het leukste vindt aan de invoering? “Ik heb het idee dat we op een andere manier zijn gaan werken. En dan doel ik niet op thuiswerken, maar op de manier van communiceren. Vaker chatten, meer videobellen en minder mailen. Ik vind het nu zelfs vervelend als mensen een lange mail sturen. Dan denk ik: bel of chat gewoon even in Teams.”

Daems en Alleblas merken net als docent Hugtenburg dat de coronacrisis behoorlijk wat van ze vergt. “Ik ben nóg moe van het uitrollen van Zoom”, grinnikt Daems. En al dat thuiswerken? Alleblas: “Een collega van me zei dat heel mooi: een half jaar geleden werkte ik thuis, maar nu slaap ik ‘op kantoor’.” Toch zien ze ook voordelen aan afgelopen jaar. Alleblas: “Ik denk dat TU’ers van verschillende afdelingen en faculteiten elkaar sneller vinden. Voorheen deed je manager de overleggen met andere faculteiten.” Daems vult hem aan. “Nu vraag je in een MS Teams-vergaderingen gewoon een collega van een andere afdeling erbij.”

Eveline Daems en Bart Alleblas in een Teams-gesprek met Delta-redacteur Annebelle de Bruijn.

Puzzelen op verkeersstromen: ‘Je moet op een compleet andere manier nadenken​​​​

Vlak na de eerste lockdown was het een stuk rustiger in de inbox van beleidsmedewerker mobiliteit en bereikbaarheid Ingeborg Oostlander (Campus and Real Estate). De campus was zo stil en rustig dat allerlei alledaagse vraagstukken tijdelijk naar de achtergrond verdwenen. Maar vanaf de zomer was het weer volle kracht vooruit: in die maanden bereidden Oostlander en haar collega’s de campus voor op het nieuwe collegejaar, waarbij een deel van de studenten fysiek onderwijs kreeg. En meer studenten betekende dat er ook meer onderwijsgevend en ondersteunend personeel naar de campus kwam. “We hebben toen voor alle soorten verkeer – dus voetgangers, fietsers, automobilisten en openbaar vervoer – uitgeplozen welke verkeersstromen we konden verwachten. En welke eventuele knelpunten dat opleverde. Je wilt immers niet dat fietsers geen afstand kunnen houden als ze staan te wachten voor de Abtswoudsebrug of een verkeerslicht”, legt ze uit. Al met al een behoorlijke puzzel. “Maar wel een leuke en uitdagende. Je moet opeens op een compleet andere manier nadenken.”

Want van reguliere verkeersstromen op de campus wist ze alles. Maar zo’n ‘tussenfase’ met gedeeltelijk fysiek onderwijs? Dat waren nog geen data over. Oostlander en haar collega’s zochten daarom niet alleen verkeersdeskundigen en experts van de gemeente Delft en openbaar vervoerbedrijven op, maar verzamelden ook informatie bij faculteiten: waar wilden zij hun studenten de onderwijsgebouwen laten binnenkomen? En hoe laat startten de colleges? Op plekken waar ze problemen verwachtte, zorgden Oostlander en haar collega’s voor aanpassingen. Zo kreeg de Abtswoudsebrug na overleg met de gemeente stickers en borden. En bij het voorheen altijd drukke Mekelfietspad leidden ze een deel van het fietsverkeer voor de faculteit 3mE om. Niet alle maatregelen bleken nodig. “Bij de drukste bushalte van de TU, die voor de aula, plaatsten we in september stewards om er zeker van te zijn dat iedereen daar genoeg afstand hield. Uiteindelijk bleken de haltes zo rustig dat stewards niet nodig waren.”

Nu de TU een mobility dashboard van onder meer onderzoekster Sacha Hoogendoorn heeft, heeft Oostlander hardere data tot haar beschikking. “Heel fijn. In januari zijn er bijvoorbeeld fysieke tentamens geweest bij X. Ik kan precies zien hoe de verkeersstromen liepen en of studenten voldoende afstand konden houden.” Momenteel lijkt het er op dat na maart het fysieke onderwijs weer mondjesmaat wordt opgeschaald. En dat betekent ook weer nieuw werk aan de winkel voor Oostlander.

Hoewel ze met al dat thuiswerken de gezellige praatjes bij de koffieautomaat mist, ziet ze ook lichtpuntjes. “Iedereen werkt aan een gezamenlijk probleem, namelijk ondanks de coronamaatregelen alles zo goed mogelijk laten verlopen. TU-medewerkers van allerlei afdelingen weten elkaar daardoor veel meer te vinden.”

Ingeborg Oostlander aan het puzzelen op verkeersmaatregelen. (Foto: Ingeborg Oostlander). 

Ondernemen tijdens de crisis: Dankzij onze vaste klanten zijn we er nog

Terwijl de TU bleef draaien, kwam de horeca nagenoeg tot stilstand. Voor veel horeca-ondernemers was het afgelopen jaar loodzwaar. Zo ook voor zzp‘er Romy de Lizer van foodtruck ’t Je van het Loket - Mexicaans. De Lizer is net aan het opruimen wanneer Delta haar interviewt. Af en toe komt er nog een laatste klant langs voor een late snack. “Do you want normal spicy or extra spicy?” vraagt ze aan een hongerige student. Het oranje-witte busje staat al een aantal jaar iedere dinsdag en donderdag van 11.00 tot 15.00 uur op de campus. Op andere dagen was De Lizer druk met catering voor bruiloften, feesten en festivals. Door de coronacrisis zijn die laatste activiteiten compleet stilgevallen. “Vooral de eerste lockdown was een drama”, vertelt ze. Terwijl het belangrijkste deel van haar inkomen weg viel, mochten foodtrucks ook niet op de campus staan. “Al die maanden werkloos thuis zitten? Niets voor mij. We zijn toen begonnen met nieuwe concepten als lunchboxen en tapasschalen, maar financieel zette dat geen zoden aan de dijk.”

In juni vorig jaar keerden De Lizer en andere ‘truckers’ terug naar de campus. Haar werkwijze paste ze aan zodat klanten genoeg afstand van elkaar konden houden. “We zijn nog meer gaan voorbereiden aan de lunch zodat mensen maar kort hoeven te wachten en het niet te druk wordt.” Dankzij vaste klanten – “Ik zie ze aan komen lopen en ik weet al precies wat ze gaan bestellen” – is ze die maanden doorgekomen. Toen Nederland in december een tweede lockdown in ging, belde ze wanhopig op naar CirFood, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de catering op de campus. Of zij en andere truckers alsjeblieft open mochten blijven. Eten afhalen was toch immers toegestaan? Het mocht. “Gelukkig. Een tweede keer thuis zitten hadden we niet overleefd.”

Sinds begin deze maand heeft ze het gevoel dat de boel weer begint aan de trekken. TU’ers komen vaker dan voorheen naar de campus voor projecten, tentamens of vergaderingen. En ze weten ook haar foodtruck weer te vinden. Hoewel de onzekerheid van de coronacrisis aan haar vreet, is ze blij dat ze haar foodtruck nog steeds heeft. “Dankzij onze vaste klanten zijn we er nog.”  

De foodtruck van Romy de Lizer staat er elke dinsdag en donderdag. “Dankzij onze vaste klanten zijn we er nog.” 

  • In een aan medewerkers verstuurde e-mail, blikt ook het college van bestuur (cvb) terug op het afgelopen jaar. “Er werd een hoge prijs gevraagd op maatschappelijk, sociaal en economisch gebied. Dat zien we in Delft misschien wel het duidelijkst bij onze studenten: zij missen een belangrijk deel van hun vorming naarmate de crisis langer duurt en ook hun geestelijk welzijn is in het geding”, schrijft het cvb in deze mail.