Een hippe rollator voor oma

Bejaarden zijn populair onder ondernemende TU-studenten. Verschillende deelnemende teams van de cursus ‘Writing a business plan’ denken een gat in de steeds groter wordende ouderenmarkt te hebben ontdekt.

br />
Het idee van de studenten Ralph van Oss (technische bestuurskunde) en Arnold Vos (wiskunde) spreekt het meest tot de verbeelding. Zij ergerden zich al tijden aan de eeuwig blauwe en slechte rollators van hun oma’s dat ze een alternatief bedachten: een trendy and handy rollator, zoals de studenten dat zelf noemen.

De twee willen niets meer en niets minder bereiken dan een ‘nieuw soort imago’ voor de rollator. Ouderen moeten zich niet meer schamen, ze moeten juist gezien willen worden met hun rollende wandelstok. “Wij noemen dat het Bugaboo-effect”, legt Van Oss uit, verwijzend naar de hipste kinderwagen van dit moment waar geen enkele zichzelf respecterende ouder zonder schijnt te kunnen.

De rollator van de twee moet worden wat de mountainbike is onder de fietsen. De stangen moeten breder, het materiaal lichter, er moet vering in de hippe rollator en de kleur, die moet ook anders. “Zo ver hebben we nog niet echt doorgedacht”, aldus Van Oss, ” maar het moeten opvallende, zomerse kleuren worden. Oranje misschien, of geel of metallic.”

Minder opvallend, maar wel belangrijk, zijn twee andere ideeën die het leven van ouderen moeten vergemakkelijken. Het team Legiosense bedacht een draadloos sensornetwerk dat legionella moet opsporen in verpleeg- en bejaardenhuizen. Het team Intespring gebruikte veerbalanceermechanismen voor spierkrachtondersteunende producten.

Gelukkig hebben niet alle teams zich op de ouderen gestort. Group@once ontwikkelde een telecommunicatiedienst die het voor zakelijke mensen mogelijk maakt één nummer te bellen en vervolgens een hele groep mensen aan de telefoon te krijgen. En het driekoppige team Senz bedacht een ‘hippe, minimalistische’ paraplu, die elke storm overleeft.

IO-er Gerwin Hoogendoorn is op de plu afgestudeerd. “We wilden een echt probleem oplossen en paraplu’s waaien altijd kapot.” De studenten ontwierpen daarom een aërodynamische plu, die zelf als een windvaan de beste positie in de wind zoekt. In de windtunnel had het ding geen moeite met windkracht zeven.

Dat het kapot waaien van paraplu’s niet eerder is aangepakt, snapt Hoogendoorn niet. “De paraplu is drieduizend jaar oud. Ze zijn altijd rond geweest, terwijl de onze asymmetrisch is, aan de achterkant langer dan een de voorkant.”

Hoogendoorns team wil de paraplu zo snel als kan op de markt brengen. En het bedrijf moet zich verder ontwikkelen. “We willen een echt merk opbouwen, voor persoonlijke weerbescherming.”

Saskia Bonger

(Illustratie: Floris Wiegerinck)