Een flinke kwak saus, alstublieft

Lekker, zo’n vette bek na het stappen. Maar een midnight snack shoarma maakte twee Delftse studenten in 1992 letterlijk kotsmisselijk. De boosdoener? Vijf soorten sperma in de shoarmasaus.

Durf jij nog een broodje shoarma te happen sinds een paar jaar geleden sperma in de knoflooksaus is gevonden? En kokhals jij ook nog steeds bij het verhaal over die Leidse student die urine dronk tijdens een autopsiepracticum? Relax: allemaal broodjes aap. Het is maar een kleine greep uit de talloze ‘urban legends’ die nog altijd rondzingen. Of… zijn ze waar gebeurd?

Na een paar jaar studie in Delft weet je wel waar de goeie tenten zitten. Twee derdejaars studenten waren in 1992 dan ook met de stomheid geslagen toen ze zich na een broodje shoarma beroerd voelden. Zó beroerd, dat ze op de eerste hulp belandden. Daar weten de artsen de toestand van het stel aan hun alcoholconsumptie, en pompten hun magen leeg. “Wat jullie tussen de lakens doen is jullie eigen zaak, maar misschien is het verstandig om het de volgende keer veiliger te doen”, meldde een van de artsen later droogjes aan hun bedden. In de maag van de studenten had hij vijf soorten sperma aangetroffen.

Een simpel belletje van de – zich van geen kwaad bewuste – studenten naar de Keuringsdienst van Waren, was genoeg om het assortiment van de shoarmaboer eens onder de loep te nemen. Het vlees bleek pico bello. De shoarmasaus ook – qua houdbaarheid dan. Er zat alleen sperma in van vijf verschillende mannen. De zaak kon zijn deuren per direct sluiten – om ze twee jaar later weer te openen, volgens de legende.

Tja. Maar over welke shoarmazaak gaat dit verhaal nu eigenlijk? En waarom kent niemand de namen van die studenten? Bij nader rondvragen blijkt iedereen wel een versie van dit verhaal te kennen, maar dan bijvoorbeeld met een pasgetrouwd stel in de hoofdrol, of studenten uit Groningen, Maastricht of zelfs New York. Want ook wereldwijd is dit verhaal bekend, blijkt uit onderzoek van het Meertens Instituut, dat het aanduidt als de legende ‘Masturbating into food’. Broodje aap dus, zou je zeggen. Al is het maar omdat een béétje student weet dat je van een slokje sperma écht niet ziek wordt…

Als we Wikipedia moeten geloven, zit er toch zeker een kern van waarheid in deze legende. In Utrecht zou een shoarmazaakmedewerker daadwerkelijk ontslag hebben genomen vanwege de beschuldigingen. En feit is dat niet elke kok even hygiënisch te werk gaat; één keer vergeten handen te wassen en de sla op je peperdure voorgerechtje bevat een schrikbarende portie darmbacteriën. Het zou dezelfde reden zijn waarom de gratis bakjes pinda’s op de bar in de kroeg regelmatig urinesporen bevatten; bezoekers wassen hun handen niet en doen vervolgens een gulzige graai in het bakje. En je moet er maar niet bij nadenken wat een (letterlijk) pissige kok met je prakje kan uitvoeren als je net iets te hoge eisen stelt – een flinke fluim verdwijnt onzichtbaar in je sausje.

Een Delftse shoarmaboer die niet met zijn naam in de krant wil, beweert overigens dat hij de spermalegende nog minstens eens in de paar maanden voorbij hoort komen, als studenten ‘met knoflook, zonder sperma alstublieft’ bij hun schotel bestellen. Zijn zaken ondervinden er geen nadeel van, zegt hij. Behalve bij dat ene meisje dan, dat met een groepje eerstejaars een broodje shoarma bestelde, het broodje aap voorgeschoteld kreeg, en zei: “Laat maar, ik haal wel een patatje.”

Talented students will play a key role in the city of Delft’s plans to transform the city into a leading center of creativity and innovation. Over the next four years, Delft and TU Delft will jointly allocate 100,000 euro for the cultural projects of talented students. Examples of some of these project areas are: ‘the design of artist studios in unused buildings in the city center; the design of street furniture; and the design of vehicles and other modes of city transport’.