‘Een echte vechter moet niet bescheiden zijn’

Voor het eerst sinds meer dan zestig jaar wordt er een Nederlands studentenkampioenschap (NSK) boksen gehouden. Initiatiefnemer is Dervis Demirtas, bokser, student L&R en thaiboksleraar op de TU.

Voor zover hij heeft kunnen nagaan, is er sinds de Tweede Wereldoorlog geen NSK boksen meer gehouden. Terwijl de allereerste studentenkampioenschappen, vóór die tijd, roeien en boksen waren. Hoe dat komt? “Goede vraag, ik heb géén idee. Misschien was boksen te veel een volkssport waar studenten zich te goed voor voelden?”

Eigenlijk wilde Dervis Demirtas, die met zijn succesvolle vinding – een endoscopiesimulator – de wereld rondreist, een Europees studentenkampioenschap organiseren. Omdat de door hem benaderde buitenlandse universiteiten en boksbonden nauwelijks reageerden, houdt hij het voorlopig maar op een Nederlands kampioenschap. Voor wedstrijdboksers, maar ook voor recreatieve boksers. Het onverwacht grote aantal aanmeldingen, ruim veertig, maakt voorronden noodzakelijk. Die worden gehouden tijdens het Zuid-Hollands kampioenschap in Rotterdam. De finaledag is op 26 februari in de grote hal van het sportcentrum.

Demirtas introduceerde als leraar een jaar of zes geleden het thaiboksen in Delft. “Dat thaiboksen doe ik al vanaf mijn achtste. Ik ben hier met een klein groepje begonnen, nu heb ik al zo’n zeventig, tachtig leerlingen. Twee jaar geleden ben ik ook gewoon gaan boksen, om te kijken wat ik daarin kan bereiken. In 2004 heb ik twee wedstrijden gebokst. Eén keer heb ik gewonnen en één keer verloren, beide op punten. Maar ik ben eigenlijk gebouwd om te thaiboksen.” Lag een NSK thaiboksen dan niet meer voor de hand? ” Dat is meer iets voor de toekomst. Het gemiddelde niveau onder studenten ligt bij thaiboksen nog veel te laag.”

De Delftse studenten die zich voor de recreatieve categorieën hebben aangemeld, worden extra voorbereid door Demirtas. “De student-boksers van nu zijn nogal bescheiden, maar een echte vechter moet niet bescheiden zijn. Die moet zich kampioen voelen voor hij gaat vechten. Als ik mijn tegenstander zie, zeg ik tegen hem dat het een makkie wordt. Je moet hem niet laten zien dat je nerveus bent, dat is niet goed voor je zelfvertrouwen. Mijn leerlingen? Dat zijn allemaal kampioenen, dat vertel ik ze ook.”

De enthousiaste Demirtas ziet uit naar de 26ste: ” Het wordt supergaaf. We proberen een mooie opstelling te maken, net als bij officiële wedstrijden. Een ring in het midden, met heel veel lampen erop, en stoelen eromheen. De sfeer moet goed zijn, de mensen moeten de Delftse studenten aanmoedigen.” De bond levert de scheidsrechters, de ringarts en de juryleden. Rondom de finales komen thaibokswedstrijden tussen de Erasmusuniversiteit en de TU. Zelf schreef Demirtas zich ook in voor het NSK. Tijdens zijn recente verblijf van vijf weken in Australië trainde hij elke dag met profboksers in een professionele boksschool. Een serieuze voorbereiding op een toernooi dat hij wil winnen. “Wat voor kans ik maak? Een heel goede. Er zit hoogstens één andere bokser bij met wedstrijdervaring.” (JT)

thaiboksen.nl

Bokstraining op het sportcentrum. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

thaiboksen.nl