‘Een digitale tentoonstelling opent meer deuren’

Bij de online tentoonstelling Corona Chronicles kun je van alles leren over de geschiedenis van het coronavirus en vaccineren.

Zieke tabaksbladeren leidden naar de ontdekking van het virus. (Foto: Science Centre TU Delft)

De afdeling Academisch Erfgoed van de TU heeft samen met het Science Centre een permanente online tentoonstelling gemaakt over de coronacrisis in historisch perspectief: Corona Chronicles. Zijn mensen inmiddels niet ‘coronamoe’? Organisator Sarah Edrisy denkt van niet. “We bieden een breed perspectief, dat maakt de tentoonstelling interessant.”

Zo neemt de tentoonstelling je mee naar de periode 1918-1919, toen Europa in de greep was van die andere beruchte pandemie, de Spaanse griep. Ook de TU Delft ging toen tijdelijk op slot. “We delen de tentoonstelling op als een bloemlezing in verschillende delen. Iedere week komt een nieuw onderwerp online dat we vanuit allerlei kanten belichten.” Een ander deel gaat over het ontstaan van vaccinaties, ideeën rond immuniseren en de rol die melkmeisjes hierbij speelden. “Vaccinaties zijn vandaag de dag een hot topic”, aldus Edrisy.

Het depot induiken
Edrisy studeerde biomedical sciences in Leiden en is voor haar LDE-traineeship sinds september 2019 projectleider bij de TU Library. Tentoonstellingen samenstellen is nieuw terrein voor Edrisy, maar het bevalt goed. “De afgelopen maanden ben ik regelmatig het depot van de Library ingedoken om te kijken welke objecten we konden gebruiken. Heel leuk om te doen.”

Dat het een digitale tentoonstelling is geworden, komt niet alleen door de coronacrisis. “Digitalisering is de toekomst en met een online tentoonstelling open je veel deuren die anders gesloten blijven. Zo kun je zeer oude en kwetsbare boeken voor iedereen toegankelijk maken door ze te digitaliseren”, vertelt ze.

Het eerste deel, dat nu online staat, gaat over de ontdekker van het virus. Of eigenlijk: de ontdekkers. Het was Martinus Beijerinck die de naam virus, Latijn voor ‘vloeibaar gif’ herintroduceerde voor deze nieuwe ziekteverwekker. Maar ook Adolf Mayer van de Universiteit Wageningen en de Russische botanicus en landbouwchemicus Dmitri Ivanovsky speelden een grote rol in de ontdekking van het virus.

tentoonstelling%20corona2.PNGNaast Beijerinck speelden Mayer en Ivanovsky een rol in de ontdekking van het virus. (Foto: Science Centre TU Delft)

“Het begon met het tabaksmozaïekvirus, een ziekte die mozaïekachtige vlekken veroorzaakt op tabaksbladeren. Mayer ontdekte dat de ziekte kon worden overgedragen tussen planten, maar hij wist niet of dat  een chemische of biologische oorzaak had. Ivanovsky ontdekte dat gezonde bladeren ook ziek werden als je er het sap van een besmet blad op deed. Hij zag dus dat er iets in het sap zat, en dacht dat het bacteriën of sporen van bacteriën waren.” Mayer schakelde de hulp in van Beijerinck, die toen docent was bij de Universiteit Wageningen. Hoe Beijerinck, jaren na zijn eerste experimenten met tabaksbladeren, tot de juiste conclusie kwam, lees je op de speciale erfgoedwebsite van de TU Delft.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl