‘Een decaan heeft sowieso veel banen’

Theun Baller is sinds 1 oktober interim-decaan van Techniek, Bestuur en Management (TBM). Hij was al decaan van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Druk? “Ik kan hier heel goed tijd voor vrijmaken.”

Mag ik u feliciteren met deze benoeming, of is dit niet zo’n moment?
“De afdelingsvoorzitters van TBM zagen graag dat ik interim-decaan zou worden. Het is mooi dat ze mij daarvoor vragen. Dit geeft mij een fantastische gelegenheid om eens te kijken hoe de dingen op een andere faculteit zijn geregeld. Daar kan ik veel van leren en daar wordt 3mE ongetwijfeld alleen maar beter van.”

Maar u heeft nu minder tijd voor 3mE.
“Een decaan heeft sowieso veel banen. Ik stel nu gewoon andere prioriteiten. Zo was ik de afgelopen jaren dertig keer per jaar voorzitter bij promotieplechtigheden en hielp ik bij eerstejaars werkcolleges. Die dingen doe ik nu even niet meer. Ik kan hier heel goed tijd voor vrijmaken, zonder dat 3mE in gevaar komt. Een faculteit wordt bepaald door de mensen die er zitten. Een decaan is slechts een faciliterend voorzitter.”

TBM zit nu al dik anderhalf jaar zonder decaan. U bent de tweede interim. Mensen beginnen een meerjarige visie te missen. Kunt u ze die bieden?
“Als het te lang gaat duren dat er geen decaan is, bestaat het gevaar dat er geen initiatieven meer worden genomen. Daarom hebben we besloten niet meer te wachten met het opstellen van een meerjarenplan.”

De vorige interim-decaan heeft wel gewacht, ook om voor een toekomstige decaan de vrijheid te behouden zelf richting te bepalen. Die vrijheid gaat nu verloren.
“De afgelopen zomer waren de gesprekken met een beoogd kandidaat bijna afgerond. Hij heeft zich op het laatste moment teruggetrokken. Dat is heel jammer. Ik kan me voorstellen dat dat voor de vorige interim-decaan het moment was om te zeggen: dit gaat wel heel lang duren, ik wil nog heel veel andere dingen doen. Dit is ook het moment om te zeggen dat we niet meer kunnen wachten met het meerjarenplan.”

Maar heeft u de inhoudelijke kennis om dat te maken?
“Een visie hangt niet van een decaan af, maar is van meerdere mensen. De afdelingsvoorzitters van TBM weten heel goed wat er in zo’n plan moet komen. Samen zijn we zijn mans genoeg om dit te doen. Dat het mijn vakgebied niet is, is niet erg. Ik ben ook geen werktuigbouwkundige of maritiem ingenieur. Ik ben natuurkundige. Toch kan ik decaan van 3mE zijn. We willen het meerjarenplan in het eerste kwartaal van 2017 klaar hebben.”

Welke andere dingen gaat u als interim-decaan doen?
“Er is een beweging naar Den Haag (de verhuizing van een masteropleiding, red.). Daar zal de vorige interim-decaan ongetwijfeld ook bij betrokken blijven. Dat dossier is heel belangrijk voor TBM.”

Het tekort aan studieplekken?
“Dat onderwerp sneed de facultaire studentenraad bij onze kennismaking vorige week al aan. We zullen gaan kijken wat mogelijke oplossingen kunnen zijn.”