Eekhout schrijft box vol boeken

Acht boeken maar liefst presenteerde hoogleraar Mick Eekhout afgelopen vrijdag op de Faculteit Bouwkunde. Die had hij in het eerste jaar van zijn emeritaat geproduceerd. Verrassing: er zitten nóg vier in de pijplijn.

Hoe was het vrijdag?

“De Berlagezaal zat vol. Ik had een boel mensen uitgenodigd en er was een bont gezelschap van ouderen en jongere mensen uit de academische en de industriële wereld. Alles zat door elkaar heen, dat was leuk.”

Ik las dat u een belofte wilde inlossen. Hoe zit dat?

“Ik ben op 22 maart jarig. Vorig jaar hield ik op 20 maart mijn emeritaatsrede. Ik zei toen dat ik merendeel van mijn laatste twee jaar aan de TU besteed heb om lopende zaken naar een goed einde te brengen. Ik had op mijn lijst staan om twaalf boeken af te maken. Daarvan zijn er acht medegefinancierd door de TU. Die zijn nu klaar en uitgebracht door IOS Press. Die heb ik niet alleen zelf geschreven, maar daarvoor ik heb ook met een zweepje achter mijn oud-medewerkers aangezeten om achtergebleven gegevens als nog te publiceren. Bij mijn vertrek is mijn leerstoel productontwikkeling bij Bouwkunde verdwenen. Daarom wilde ik mijn erfenis zeker stellen met een aantal boeken. In Duitsland zei iemand bij het emeritaat van architect Frei Otto: ‘Es is nichts Neues – Das Wissen vergeht.” Ik denk: dat zal mij niet gebeuren. Je kunt beter je kennis goed beschrijven en er tijdens colleges variaties op maken. Dat beschrijven zit in deze boeken.”

Het is niet uitzonderlijk als iemand acht jaar aan één boek werkt. U doet er acht in één jaar. Wat is uw geheim?

“Ik schrijf graag. En ik heb een bedrijf van 80-90 man dat ik aanjaag. Dus ik kan ook de medewerkers van mijn leerstoel soms aanjagen, soms stimuleren. Het is trekken, duwen en masseren om ze zover te krijgen. Ik ben gewend om twee dagen in de week op de universiteit te werken en de andere zeven dagen in mijn bedrijf. In feite zijn het twee volle banen, maar ik heb het altijd leuk gevonden om te doen.”

U had het over twaalf boeken. Komen er komend jaar dan nog vier uit?

“Nummer negen is ook af, dat is een bundeling van 88 Cobouw Columns. In China beschouwt men acht als Lucky Number. Als directeur van Octatube sprak me dat wel aan. Er staan dus 88 columns in – een dubbel geluksgetal. Nummer tien is eigenlijk ook al klaar. Dat gaat over het Maison d’Artiste, het witte gebouwtje dat op de Michiel de Ruyterweg staat. Dat boek komt over een jaar uit ter gelegenheid van ‘100 jaar De Stijl’. Nummer elf is het Boosting Book, dat gaat over een club van architecten, ingenieurs en producenten die industrialisatie in de bouw voorstaan. Daarmee willen de we Dutch hightech in de bouw naar het buitenland uitventen. Nummer 12 is mijn boek over glasconstructies. Dat is in principe ook al klaar, maar dat wil ik nog updaten. Het houdt niet op.”

En wanneer gaat meneer Eekhout het rustig aan doen?

“Haha. Dat zit er nog niet heel erg in.”

Presentaties en pitches bij de presentatie op 18-03-2016