Editors’ Pick Delta Campus

From the fall of the rial to the development of Schieoevers and cuddling puppies. Delta’s junior news editor made a selection of her favourite pieces in English and Dutch.

TU Delta's junior news editor Marjolein van der Veldt (Photo: Connie van Uffelen)

Heavy fluctuation of the rial caused severe financial problems for Iranian students in Delft. (Photo: Marjolein van der Veldt)
Iranian students in Delft fear the future

Since the fall of the rial, Iranian students at TU Delft are in financial trouble. The situation is so drastic that some students may even have to stop studying. I spoke to aerospace engineering student Shadab, who was barely able to make ends meet. She told me she had to go to the dentist, but didn’t have the money to do so. After the article was published, a fellow Iranian, who now works at TU, got in touch with Shadab. He made sure she could go to the dentist, but a constructive solution for this problem is still far out of sight.

Read: Iranian students in Delft fear the future.

De knuffelpuppy van waterbouwkunde. (Foto: Marjolein van der Veldt)
Ook studenten TU knuffelen met ‘puppy’

Als reactie op de puppykamer die de UvA tijdens een tentamenperiode in het leven riep, kregen we een mail van Kristina Reinders. Zij had de pluchen puppy van haar kinderen meegenomen naar de TU, alwaar het 6 jaar oude beestje dienst deed als stressverlager. En of het werkte! Een week na publicatie kregen we een e-mail van Reinders, een studente had de hele dag, al studerend, met de puppy op schoot gezeten.

Lees: Ook studenten TU knuffelen met ‘puppy’.

Laurens de Rijke at the lathe. (Photo: Laurens de Rijke)
TU alumnus develops watch

At a flea market in Georgia, Laurens de Rijke bought an old mechanical watch that he wore for the rest of his adventure, riding the Silk Route on an old Vespa. Little did he know it would become the inspiration for his future. He decided to design his own watch, graduated with his first prototype and produced his first commercial line this December. I was surprised to learn how open De Rijke was about his road to success. He wasn’t scared to share his troughs as well as his peaks.

Read: TU alumnus develops watch.

De gemeente wil Schieoevers Noord veranderen in een modern woon- en werkgebied (Foto: Gemeente Delft)
Jaagt Delft start-ups de stad uit?

Schieoevers-Noord is een stuk grond waar een heuse ‘stammenstrijd’ plaatsvindt. Wie krijgt hoeveel ruimte voor wonen, wie voor werken en wat betekent dat voor de toekomst van Delft? Ik sprak meerdere partijen, waaronder de gemeente en voorvechters van de maakindustrie: Bedrijvenkring Schieoevers. Een gezamenlijke route uitstippelen lijkt vooralsnog onmogelijk. Al gloort er voor toekomstige start-ups wel hoop aan de horizon.

Lees: Jaagt Delft start-ups de stad uit?

Time Out! een interactief theaterstuk over stress en burn-outs. (Foto: Marjolein van der Veldt)
Netflixen? Daar heb ik toch geen tijd voor!

Huisetentje, daarna een CoBo en eigenlijk moet je ook nog die deadline halen. Misschien iets teveel van het goede? Hoog tijd voor een theaterinterventie! In de vorm van een interactief theaterstuk gingen acteurs het gesprek aan met studenten over stress en burn-out. Ik schrok van de 60-urige werkweken van studenten, de prestatiedruk en het feit dat een burn-out ‘een beetje gewoon begint te worden’.

Lees: Netflixen? Daar heb ik toch geen tijd voor!

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl