Ecotax kost studenten geld

De nieuwe energieheffing dreigt studenten honderd tot driehonderd gulden per jaar te kosten. De PvdA-fractie in de Tweede Kamer vindt dat deze kosten vergoed moeten worden via de studiefinanciering.

br />
De nieuwe belasting op energie, de ecotax, is bedoeld om het verbruik van energie af te remmen. Gas en elektriciteit worden er duurder door, maar dat wordt via de inkomstenbelasting vergoed. Wie zuinig is met energie houdt de kosten van de ecotax in de hand.

Voor gemiddelde huishoudens gaat deze redenering op. Maar veel studenten lopen deze vergoeding mis, omdat ze geen inkomstenbelasting betalen. Volgens berekeningen van de Consumentenbond kost hun dat tussen de honderd en driehonderd gulden per jaar.

De PvdA-Kamerleden Rehwinkel en Crone vinden dat het kabinet moet zorgen dat studenten alsnog een vergoeding krijgen voor de hogere energieprijzen. Dat stellen zij in vragen aan staatssecretaris Vermeend (Financiën) en minister Ritzen. (HOP/H.Ob.)