Onderwijs

Ecoboot Ockels op Sail

Het 25 meter lange zeiljacht waarmee Prof. Wubbo Ockels de wereld rond wil varen is komend weekend te zien op Sail Amsterdam.

Ecolution

Afgelopen maand verliet het schip de werf in Groningen en werd het ‘Ecolution’ gedoopt door de burgemeester Rehwinkel vanuit een wankel skiffje in de Zuiderhaven.

De Ecolution is een klassiek gelijnd schip met opmerkelijke innovaties onder de waterlijn. Het schip zal slechts in noodgevallen van de dieselmotor gebruik maken (en dan nog op biodiesel), want het zal tijdens de vaart elektriciteit opwekken die opgeslagen wordt in accu’s aan boord.

Tijdens het zeilen (verwachte kruissnelheid 10 knopen, of 18 kilometer per uur) drijft het passerende water onder het schip twee propellers aan. Dat zou twee maal 10 kilowatt aan elektrisch vermogen op moeten leveren. Drie tot vijf zeildagen zouden genoeg elektriciteit moeten opwekken om een maand comfortabel aan boord van te kunnen leven.

De haven in- en uitvaren gaat geruisloos, want elektrisch. Daarvoor is het schip uitgerust met twee 30 kilowatt elektromotoren.

Na Sail komt de Ecolution in Scheveningen te liggen waar het schip gedurende een jaar proefvaarten zal ondergaan. Daarna wil Ockels er met zijn vrouw Joos mee op wereldreis.

Lees meer bij de wereldomroep.

Of op de projectsite van Ecolutions

De excursie naar het offshore Prinses Amalia windpark werd dinsdag op het laatste moment afgeblazen. Veertig studenten van het ‘Sterkstroomdispuut’ van de ‘Electrotechnische Vereeniging’ waren ervoor naar IJmuiden gereisd. Maar na het informatieve ochtendprogramma kon het bezoek aan het park niet doorgaan. De golfhoogte op de Noordzee was opgelopen tot 1,7 meter en de kapitein besloot niet uit te varen. Volgend voorjaar volgt een herkansing.

Ecolution
Ecolution

Ecolution

Afgelopen maand verliet het schip de werf in Groningen en werd het ‘Ecolution’ gedoopt door de burgemeester Rehwinkel vanuit een wankel skiffje in de Zuiderhaven.

De Ecolution is een klassiek gelijnd schip met opmerkelijke innovaties onder de waterlijn. Het schip zal slechts in noodgevallen van de dieselmotor gebruik maken (en dan nog op biodiesel), want het zal tijdens de vaart elektriciteit opwekken die opgeslagen wordt in accu’s aan boord.

Tijdens het zeilen (verwachte kruissnelheid 10 knopen, of 18 kilometer per uur) drijft het passerende water onder het schip twee propellers aan. Dat zou twee maal 10 kilowatt aan elektrisch vermogen op moeten leveren. Drie tot vijf zeildagen zouden genoeg elektriciteit moeten opwekken om een maand comfortabel aan boord van te kunnen leven.

De haven in- en uitvaren gaat geruisloos, want elektrisch. Daarvoor is het schip uitgerust met twee 30 kilowatt elektromotoren.

Na Sail komt de Ecolution in Scheveningen te liggen waar het schip gedurende een jaar proefvaarten zal ondergaan. Daarna wil Ockels er met zijn vrouw Joos mee op wereldreis.

Lees meer bij de wereldomroep.

Of op de projectsite van Ecolutions

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.