Duwo’s strijd tegen ranzigheid

Bergen vuile afwas op het aanrecht, lege bierkratten in de gang, volle vuilniszakken die een weeïge schimmellucht verspreiden in de keuken. Het komt nogal eens voor in studentenhuizen, tot ongenoegen van Duwo.

De studentenhuisvester liet onlangs in een brief aan de bewoners van de Oost-Indiëplaats weten dat ‘situaties’ die in het verleden zijn getolereerd ‘niet langer gedoogd zullen worden’. Daarom zette Duwo de normen waarop ze de studenten wil afrekenen nog maar eens op een rijtje. En het moet gezegd, dat rijtje houdt best rekening met de afkeer van veel studenten voor emmer en sop.

In de keukens mogen vloeren weliswaar niet plakken, ze mogen wel stoffig zijn. Afwas van twee of zelfs drie dagen geleden mag op het aanrecht staan, maar ‘op het moment dat de aanwezige etensresten beginnen te rotten, schimmelen of stinken is een grens bereikt’. Wanden, keukenblok en fornuizen hoeven slechts ‘redelijk vetvrij gehouden te worden’.

Volle vuilniszakken mogen niet in de keuken blijven staan, maar mogen wel weer op de gang, al is het ‘zeer beperkt’. Kratten mogen niet in de gang staan, maar één lege krat mag weer wel. En zo kan het dus best nog een beetje stinken in Duwo-huizen, zoals dat echte studentenhuizen betaamt.

Saskia Bonger

Saskia Bonger