Duwo verdedigt huur verhoging: wij hebben het geld harder nodig

Studenten kunnen een huurverhoging ondanks de coronacrisis wel betalen, stelt Duwo. Terwijl de studentenhuisvester zelf bij uitstel in de problemen zegt te komen.

Deze studentenwoningen aan de Stieltjesweg zijn opgeleverd in 2017. (Foto: Jos Wassink)

Duwo legt in een online document uit waarom het ondanks de coronacrisis dit jaar een huurverhoging doorvoert. De studentenhuisvester meent dat de verhoging “geen grote impact zal hebben op de financiële situatie van de studenten in onze woningen. Andersom is dat anders”, schrijft Heleen de Vreese, voorzitter van de raad van bestuur.

Sinds de start van de coronacrisis woedt er in Nederland een politieke en maatschappelijke discussie over het al dan niet doorvoeren van huurverhogingen. De Eerste Kamer nam zelfs twee keer een motie aan om minister Kasja Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) ertoe te bewegen de huren tijdelijk te bevriezen. Duwo koos er in april dit jaar voor om, net zoals andere jaren, per 1 juli de huur te verhogen. De meeste studenten gaan daardoor 2,6 procent meer betalen. WijWonen, de organisatie die ruim 8500 Duwo-huurders in Delft vertegenwoordigt, is kritisch op dat besluit. “Heel jammer”, zegt voorzitter Tom Schuurmans. “Wij hadden liever gezien dat Duwo de huren zou bevriezen tot september om studenten tegemoet te komen.” Eerder dit jaar maakte studentenvakbond LSVb zich ook al boos over de verhoging.

Onderscheid maken
WijWonen heeft in mei dit jaar samen met soortgelijke huurdersorganisaties in andere studentensteden een advies aan Duwo geschreven. “We hebben suggesties gedaan voor andere oplossingen. Zoals onderscheid maken tussen studenten die huursubsidie ontvangen, waarbij Duwo de huur wel kan verhogen omdat ook de subsidie jaarlijks omhoog gaat, en studenten die deze subsidie niet krijgen. Die suggesties zijn helaas niet doorgevoerd.”

‘Vier miljoen is peanuts voor een organisatie als Duwo’

Volgens Duwo scheelt het niet verhogen van de huren dit jaar 4 miljoen euro en op een termijn van dertig jaar 167 miljoen euro. Als duurzame organisatie is dit geld hard nodig om studentenwoningen bij te bouwen, schrijft De Vreese. Op een termijn van dertig jaar zou het schrappen van de huurverhoging zo’n 2400 studentenwoningen schelen. Ook op die uitleg zijn Delftse huurdersorganisaties kritisch. Vulcanus, waarbij een aantal Duwo-huurders is aangesloten: “Vier miljoen euro is peanuts voor een landelijke organisatie als Duwo. En dat op korte termijn meer studentenwoningen nodig zijn is duidelijk, maar je weet niet hoe de situatie er over dertig jaar uitziet.”

Een laatste argument dat Duwo-voorzitter De Vreese aanhaalt, is dat “een niet doorgevoerde huurverhoging ertoe leidt dat het voordeel ervan ook terecht komt bij mensen die dat niet nodig hebben.” Ook minister Ollongren vindt dit een reden om niet te kiezen voor een tijdelijke huurbevriezing.

WijWonen-voorzitter Schuurmans: “Studenten zitten financieel in een andere situatie dan andere mensen en velen worden vaak harder getroffen door de coronacrisis. Hun bijbaantjes, met flexcontracten en andere tijdelijke constructies, zijn nu weggevallen. Dat heeft grote gevolgen voor een toch al niet al te ruim studenteninkomen.”

Duwo roept studenten met financiële problemen op om zich te melden om samen te kijken naar een individuele oplossing.

• Kom jij er niet uit met Duwo? Dan kun je je melden bij WijWonen via bijvoorbeeld Whatsapp of Instagram.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl