Duwo somber over proefproces

Studentenhuisvester Duwo is somber over de mogelijkheden van een proefproces tegen dertigplussers die nog steeds in studentenhuizen wonen.

Het is moeilijk een geval te vinden waarvan zowel de de advocaat van Duwo als die van de Algemene Bewonersorganisatie (Abo) vinden dat die geschikt is voor een proefproces. Dat zegt Duwo-vestigingsdirecteur Jan Willem van Beek.

Duwo wil dertigplussers die niet meer staan ingeschreven bij een onderwijsinstelling weg hebben uit studentenhuizen. Dat kan niet zonder tussenkomst van de rechter, indien die dertigplussers niet vrijwillig opstappen. Duwo en de ABo willen dan ook een proefproces voeren om duidelijkheid te scheppen.

De huisvester heeft de dertigplussers afgelopen weken ingedeeld in categorieën. Er zijn namelijk verschillende woonsituaties en bewoners zijn op verschillende manieren aan hun woning gekomen.

Nu dit eenmaal is gebeurd, meent Duwo een hoop gevallen gevonden te hebben die ‘juridisch waterdicht’ zijn. “Mensen die ingestemd zijn in een onzelfstandige woning in een studentencomplex, maar al twintig jaar een baan elders hebben”, geeft Van Beek als voorbeeld. “Ja, daar gaan we echt wat aan doen. Dat zijn geen gevallen waarvan de ABo zegt: ‘Laten we dat maar uitvechten’.”

Renske van Slooten van de ABo is verbaasd over de somberte. “Onze advocaat is deze week op vakantie en wij wachten nog op de indeling van Duwo. Alle zaken moeten hoe dan ook via de rechter. En als er geen zaak is voor een proefproces moeten we kijken hoe we dat oplossen. Tot nog toe kan ik me niet voorstellen dat alle zaken zo gemakkelijk zijn te winnen.” (CvU)