Opinie

Duwo-regeling is niet effectief

Wijwonen, de algemene bewonersorganisatie van Duwo, is het niet eens met de uitspraak van de rechter over campuscontracten. Zo dringend heeft Duwo die woningen niet nodig voor nieuwe studenten, vindt Thomas Dekker van Wijwonen.

Als een student een kamer huurt bij Duwo, wordt er een campuscontract aangeboden. Studeert iemand inmiddels niet meer, dan volgt nu opzegging met een beroep op dringend eigen gebruik, zodat er ruimte wordt gemaakt voor een nieuwe student. Wijwonen onderschrijft het probleem van een te kort aan studentenhuisvesting in Delft. Wijwonen staat dan ook achter het principe van het campuscontract voor nieuwe studenten. Alleen is er door de wetgever geen overgangsregeling opgesteld voor de zittende studenten zonder campuscontract. Dit was tot op heden altijd een grijs gebied en moest dus beoordeeld worden door een rechter. Het gaat om ongeveer duizend studenten die nog een origineel contract hebben, waarvan de meesten voor of direct na hun afstuderen vrijwillig hun kamer verlaten. Deze regeling, die afgestudeerde studenten dwingt om hun woning te verlaten, zal dus slechts enkele tientallen extra kamers opleveren voor nieuwe studenten. Wijwonen vraagt zich dan ook serieus af of deze regeling vanuit Duwo wel zo effectief is als ze denken. Het breken van contracten met huidige huurders om enkele tientallen studenten (met een instroom van zo’n duizend extra studenten per jaar) een kamer te bieden lijkt ons geen goede keuze.

Daarnaast heeft Wijwonen sterke twijfels over de uitspraak van de rechter. De drie huurders gaan waarschijnlijk in hoger beroep tegen deze uitspraak bij het gerechtshof. Dan zal blijken of deze uitspraak op gronden van ‘dringend eigen gebruik’ ook daadwerkelijk zo dringend zijn. Over het begrip ‘eigen gebruik’ is geen discussie meer mogelijk, maar over het element ‘dringend’ natuurlijk wel. Dat staat in de belangenafweging ter beoordeling van de rechter. Het gaat er immers om dat: ‘de verhuurder aannemelijk maakt dat hij het verhuurde zo dringend nodig heeft voor eigen gebruik (…), dat van hem, de belangen van beide partijen en van huurders naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd’ . Kortom, Wijwonen is er nog niet zo zeker van dat Duwo deze strijd daadwerkelijk heeft gewonnen. Wij hopen dat de rechters in hoger beroep anders naar deze zaak gaan kijken en wel het huurrecht in tact houden.

Heb jij ook een campuscontract en wil je op de hoogte gehouden worden van de actuele ontwikkelingen en informatie. Stuur je gegevens aan info@wijwonendelft.nl

Thomas Dekker is voorzitter van Wijwonen, de algemene bewonersorganisatie van Duwo.

In de toekomst bekostigt de overheid nog maar één bachelor- en één masteropleiding per student. Omdat universiteiten geen geld meer krijgen voor afgestudeerde studenten die een tweede opleiding volgen, mogen ze hun een hoger collegegeld vragen. De TU hanteert vooralsnog geen hoger collegegeld voor een tweede studie.

Vanaf september mag iedere universiteit het tarief voor tweede studies zelf bepalen. Die tarieven lopen flink uiteen. Sommige universiteiten, zoals de Universiteit Utrecht, rekenen nog een jaar lang het wettelijke collegegeld (1672 euro). Maar aan de Universiteit Maastricht geldt dit lage tarief alleen voor oud-studenten. De rest betaalt 8500 euro voor een tweede opleiding.

Matsen

Ook de Radboud Universiteit Nijmegen matst haar eigen studenten. Alleen studenten die al in Nijmegen studeren en in september aansluitend aan een tweede opleiding beginnen, komen voor het lage tarief in aanmerking. Nieuwe studenten betalen 2840 euro voor een tweede bacheloropleiding, een tweede masteropleiding kan 12.615 euro kosten.

De Universiteit Leiden heeft een vergelijkbare regeling voor studenten die in september aansluitend aan een tweede opleiding beginnen. Voor de officiële duur van de tweede studie betalen ze het lage collegegeld, daarna rekent de universiteit het instellingstarief: 5120 euro per jaar voor een alfa- of gamma bacheloropleiding en 9300 euro voor een bèta- of gamma bachelorstudie. Voor een tweede masteropleiding vraagt de universiteit respectievelijk 14200 en 17550 euro.

Verschillende tarieven

De Universiteit van Tilburg hanteert verschillende tarieven. Afhankelijk van de graad (bachelor of master) en opleiding betalen studenten voor een tweede studie tussen de 1972 euro (voor een bachelor theologie) en 10.506 euro (voor een masteropleiding rechten).

Een paar universiteiten maakten hun tarieven nog niet officieel bekend. Daarvan zeggen de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen dat ze het collegegeld niet zullen verhogen. De Technische Universiteit Eindhoven doet dat wel: eind mei horen studenten aan de TUE of ze voor een tweede opleiding duizenden euro’s meer moeten betalen.

Tweede Kamerleden Jasper van Dijk (SP) en Mark Harbers (VVD) hebben vragen gesteld over de nieuwe collegegeldtarieven.

Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit Leiden
Universiteit Maastricht bachelor / master
Radboud Universiteit Nijmegen

Universiteit van Tilburg
Universiteit Utrecht: bachelor / master
Vrije Universiteit Amsterdam

Technische Universiteit Delft
Universiteit Twente
Universiteit van Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Wageningen Universiteit: nog niet bekend, waarschijnlijk komend jaar geen verhoging.
Technische Universiteit Eindhoven: nog niet bekend, waarschijnlijk komend jaar wel een verhoging.