Duwo onderzoekt noodzaak huurverhoging

De stichting Duwo gaat op aandringen van de bewonersorganisatie onderzoeken of een lagere huurverhoging mogelijk is.Dit heeft Duwo de bewonersorganisatie vorige week toegezegd.

Uit een onderzoek van de Algemene Bewonersorganisatie (Abo), in samenwerking met het onderzoeksinstituut OTB, zou blijken dat Duwo de huurverhoging van gemiddeld 3,88 procent niet nodig heeft om financieel gezond te blijven. Ook een lagere huurverhoging zou voldoende zijn. Volgens het Abo-onderzoek houdt Duwo bij het berekenen van de huurverhoging onvoldoende rekening met financiële voordelen zoals een bijdrage van het ministerie van Vrom.

Voor de zomer keurde de raad van commissarissen van Duwo de voorgestelde huurverhoging goed onder de voorwaarde dat ook de bewonersorganisatie zou instemmen. Die deed dat niet, maar Duwo zette de huurverhoging toch door.

De bezwaarschriften tegen de huurverhoging worden binnenkort behandeld door de huurcommissie. Abo-voorzitter Bob de Wit verwacht daar niet veel van. ,,De huurcommissie toetst alleen op het zogenaamde puntensysteem en niet op de door ons aangevoerde bezwaren over het huurbeleid.” Hij hoopt dat Duwo zelf tot de conclusie komt dat het huurbeleid moet worden aangepast.

Volgens de directeur van Duwo, mr. J.J. Benschop, is er niets bijzonders aan de hand. ,,Op een totaal van 8000 eenheden zijn 200 huurweigeringen een normaal aantal.” Hij is er van overtuigd dat er overeenstemming wordt bereikt over het huurbeleid. ,,De bewonersorganisatie is een taaie onderhandelingspartner, maar ze zijn niet onredelijk. Samen komen we er wel uit.”

Dit heeft Duwo de bewonersorganisatie vorige week toegezegd. Aanleiding van het gesprek was de onvrede over het huurbeleid en de daarmee samenhangende huurverhoging. Ongeveer tweehonderd studenten weigeren die huurverhoging van zo’n tien gulden per maand te betalen.