Duwo dagvaardt huurders

Woningbouworganisatie Duwo heeft zeven bewoners van het studentenwooncomplex aan de Balthasar van der Polweg gedagvaard. Duwo wil dat de rechter een tijdstip bepaalt waarop de bewoners uit hun kamers gezet kunnen worden.

De zeven zijn volgens Duwo geen student meer en de studentenhuisvester wil zijn kamers alleen nog maar verhuren aan studenten. Duwo heeft voor het complex aan de Balthasar van der Polweg al jaren geleden zogenoemde campuscontracten ingevoerd. Daarin staat dat mensen die zijn afgestudeerd hun best moeten doen om andere woonruimte te vinden.

De woningbouwcorporatie controleert ook regelmatig of bewoners nog staan ingeschreven bij de TU. Mensen die daarvoor na meerdere verzoeken geen bewijs terugstuurden, moeten zich nu bij de kantonrechter komen verantwoorden.

Het is de eerste keer dat Duwo in Delft deze stap neemt. Volgens de advocate van de corporatie, Eline Goemans, zal Duwo dat vaker doen zolang de nieuwe wet die het huurders gemakkelijker moet maken studenten uit hun kamers te zetten er nog niet is. “Duwo wil per se dat deze ruimte beschikbaar is voor studenten”, zegt zij.

De bewoners die nu zijn gedagvaard, kunnen geen juridische of financiële hulp verwachten van de Algemene Bewonersorganisatie van Duwo-huurders (Abo). Wel adviseert de Abo op haar site ‘alle betrokken huurders die gedagvaard worden en ook het proces aangaan dat ze kunnen aantonen bij de rechter dat ze gezocht hebben en zoeken naar vervangende woonruimte’.

De Abo zegt het ermee eens te zijn dat de woningen aan de Balthasar van der Polweg voor studenten bestemd zijn. “Wij vinden het streven naar doorstroming daarom goed”, zo staat op de website. “Alleen de manier waarop dat gebeurt, in een tijd dat het voor starters op de woningmarkt (en op de arbeidsmarkt) erg moeilijk is om een woning te vinden, vinden wij niet juist.”

De Abo heeft er al eerder, tot in de rechtszaal, een punt van gemaakt dat Duwo afgestudeerden binnen een halfjaar uit hun kamers wil hebben. Goemans zegt echter dat afgestudeerden in de praktijk zeker negen maanden tot een jaar de tijd hebben een andere woning te vinden. En de bewoners die nu zijn gedagvaard, zijn daar volgens haar al ruim overheen.

De zaak komt vandaag voor de kantonrechter. (SB)

De zaak komt vandaag voor de kantonrechter. (SB)