Duurzaamheidsweek

Er is deze week volop duurzaamheid op de campus dankzij het Sustainability event, georganiseerd door Osiris en Students for Sustainability.

Sustainability-event

Maandagmiddag werd de week geopend door ondermeer Jeroen van der Veer (Shell en voorstander van ‘groen fossiel’) en rector Karel Luyben.

In de loop van de week zijn er lunchlezingen door Lucia van Geuns (Peakoilexpert van instituut Clingendael), Diederik Samsom (Tweedekamerlid en TU-alumnus), Andre Wakker (energie-expertbij ECN en voorstander van meer kernenergie) en zelfbenoemd klimaatrealist Professor Salomon Kroonenberg.

Donderdag treedt bovendien poolreiziger en inspirator Paul Cornelissen op.

Kijk voor het volledige programma op www.sustainability-event.nl

Delta, 5 april 2007:
Alles lijkt professioneel in de marathonwereld, behalve de kartonnen drinkbekers. Omdat ze open zijn van boven, schiet het water alle kanten op. Zonde en onhandig, vond industrieel ontwerper en sportfanaat Alberto Ruiz Luca de Tena (24). Hij studeerde af op een beker met een spons als deksel, waarbij waterverspilling tijdens marathons tot het verleden moet behoren.

Water dat tijdens het hardlopen uit het kartonnen bekertje klotst. Marathonlopers werden er gek van. Ir. Alberto Ruiz Luca de Tena bedacht een opmerkelijke oplossing voor dit probleem: een spons die als deksel werkt en twee inkepingen heeft, houdt het water in de beker op zijn plek. Al drie jaar lang wordt de beker gebruikt bij de marathon van Rotterdam.
“Voor marathonlopers is het heel erg belangrijk dat ze vocht binnen krijgen”, laat Ruiz Luca de Tena aan de telefoon vanuit Barcelona weten, waar hij tegenwoordig werkt voor A Piece of Pie. “Professionele lopers hebben een eigen drinkschema en weten wel wanneer ze hoeveel moeten drinken. Amateurs trainen meestal voor een marathon twintig kilometer per keer en kunnen dan nog af zonder extra te drinken. Daarom hebben ze geen drinkervaring en weten ze tijdens marathons niet wanneer en hoeveel ze moeten drinken. Dat kan gevaarlijk zijn. De sponsbeker helpt hardlopers beter te drinken.” Ruiz Luca de Tena loopt zelf ook een keer per week tien kilometer hard en is een fervent rugbyer bij de Poblenou Enginyers in Barcelona.
Ruiz Luca de Tena kwam na lang wikken en wegen tijdens zijn afstuderen aan de faculteit Industrieel Ontwerpen tot het ontwerp van de sponsbeker voor de organisatie van de marathon in de Maasstad. De Spanjaard ondervroeg hardlopers over hun ervaringen met drinkbekers tijdens het hardlopen. Daar kwam hij de gekste verhalen tegen. Een collega-student vertelde hem dat ze een spons meenam in een diepvrieszakje dat je dicht kan ritsen. Onderweg dronk ze uit de spons. Ook bij de marathons van Barcelona zag de industrieel ontwerper lopers uit een spons drinken. Dat bracht hem op het idee voor de sponsbeker.
De beker is inmiddels een succes. Die heeft zich bewezen tijdens de marathon van Rotterdam en de Haagse City-Pier-City loop. Hardlopers zijn op internetfora overwegend positief over de beker. Maar opmerkelijk genoeg is de sponsbeker nog niet in de winkel te koop. “Ik weet niet of de organisatie dat wel wil”, zegt de industrieel ontwerper. “Ik dacht daar niet aan toen ik mijn uitvinding voor ze deed. We wilden vooral hardlopers veiliger laten lopen, zodat ze meer plezier zouden hebben en dat is volgens mij gelukt.”

Maandagmiddag werd het evenement geopend door ondermeer Jeroen van der Veer (Shell en voorstander van ‘groen fossiel’) en rector Karel Luyben.

In de loop van de week zijn er lunchlezingen door Lucia van Geuns (Peakoilexpert van instituut Clingendael), Diederik Samsom (Tweede-Kamerlid en TU-alumnus), Andre Wakker (energie-expert bij ECN en voorstander van meer kernenergie) en zelfbenoemd klimaatrealist professor Salomon Kroonenberg.

Donderdag treedt bovendien poolreiziger en inspirator Paul Cornelissen op.

Kijk voor het volledige programma op www.sustainability-event.nl