Duurzaamheidsprijs TU-promovendus

De Delftse promovendus Hjalmar en zijn broer Gandert Van Raemdonck, alumnis aan de TU, hebben tijdens Duurzame Dinsdag de Rabobank Jongerenprijs gewonnen.

De prijs van 1000 euro werd op 1 september in de Oude Zaal van de Tweede Kamer in Den Haag uitgereikt. De broers vielen in de prijzen omdat ze volgens de jury als innovatieve ondernemerstudenten een eigen bedrijf, Ephicas, hebben opgericht en met het plaatsen van zijvleugels aan opleggers hun steentje willen bijdragen aan het verduurzamen van de samenleving.

Uitstoot

De ‘sidewing’ van Ephicas is een aerodynamisch hulpmiddel voor een oplegger waarmee een gemiddelde brandstofbesparing van 7 tot 9 procent kan worden behaald en de uitstoot van CO2 kan worden beperkt. Hjalmar Van Raemdonck is heel blij met de prijs, omdat het ‘een landelijke erkenning is van ons product op het vlak van duurzaamheid van en onze ideeën’. Hij gaat het geld besteden aan de verdere ontwikkeling van de side wings.

Koffertje

Duurzame Dinsdag werd dit jaar voor de elfde keer gehouden. Doel van deze dag is het bevorderen van een duurzame samenleving. Tijdens Duurzame Dinsdag worden diverse (geld)prijzen en Duurzame Lintjes uitgereikt voor milieuvriendelijke initiatieven. Milieuminister Cramer nam tijdens de bijeenkomst namens het kabinet het Duurzame Dinsdagkoffertje in ontvangst, met daarin 378 ideeën.

De dag is een initiatief van IVN Nederland, SME Advies, de Nederlandse Vrouwen Raad, de Nationale Jeugdraad, TEMA-NL, Stichting Mondiale Samenleving, Provincie Zuid-Holland en Greenwish.

Dutch Minister of Education Ronald Plasterk has earmarked 25 million euro for the construction of a new TU Delft Faculty of Architecture building. Plastkerk, who made the funding announcement on the TU campus, where he symbolically climbed atop the burnt out rubble of the old faculty building and waved a TU architecture flag, said this sum of 25 million euro should prove to be the difference between “a good building and an icon in Dutch architectural history.”

Uitstoot

Koffertje