Duurzaamheidscalculator

De CO2-calculator op de duurzaamheidsite van de publieke omroep is afgelopen zomer door twee Delftse studenten ontwikkeld. duurzaamheidscalculatorMinister Cramer is de eerste die voor de uitzending van NCRV’s praatprogramma Stand.N

L haar CO2-voetafdruk met de applicatie zal berekenen. Daarna zal de calculator voor iedereen toegankelijk zijn op de website www.doemaarduurzaam.nl, het podium van de publieke omroep voor alles wat duurzaam is.

De uitzending en de website worden gelanceerd op de vooravond van woensdag 9 september, de Dag van de Duurzaamheid.

In vergelijking met rekenmachines zoals die van het Engelse Carbon Footprint komt de score van de Nederlandse versie hoger uit, verwacht dr.ir. Gijsbert Korevaar. Hij is opleidingsdirecteur bij de masterstudie Industrial Ecology  en begeleidde studenten Gerald Wech en Lilly LInkola bij het ontwikelen van de koolstofcalculator.

“Zij hebben met researchondersteuning van nog vier andere collega’s onderwerpen uitgezocht die met de meeste CO2-uitstoot gepaard gaan”, vertelt Korevaar. Daarbij hebben ze hun blik zo wijd mogelijk laten gaan. Zo gaat het bij een televisie niet alleen over het energieverbruik, maar ook over de grondstoffen en de energie die verbonden zijn met de productie en het transport.

Het denken in productieketens is volgens Korevaar typerend voor studenten van de Leids-Delftse masterstudie. De top-dertien van zaken met de hoogste ketenbelasting zijn gekozen als vragen naar voren voor de enquête. Voorbeelden zijn naast televisie natuurlijk het gebruik van de auto en ook het eten van rood vlees.

Korevaar ziet de calculator als een geslaagde vertaling van wetenschappelijke rapporten (die de studenten doorgeplozen hebben) naar breed bruikbare kengetallen.

Nadat iemand de test heeft gedaan kan ie de resultaten publiceren op sociale netwerkpagina’s als Hyves of Facebook. De omroep hoopt dat het pronken met groene veren anderen zal aanzetten tot het doorlichten van hun lifestyle.

Overigens is het werk van de Delftse studenten nog niet afgerond. Ze werken nog aan een wetenschappelijke verantwoording met bronvermeldingen en ook de ecologische vergelijking tussen inwoners van New York en Amsterdam wacht op verdere uitwerking.

Naam: Mathieu Gerard (25)
Nationaliteit: Belgische
Promotor: Prof.dr.ir. Michel Verhaegen en prof.dr.ir. Edward Holweg (Werktuigbouwkunde, Maritieme techniek en Technische Materiaalwetenschappen, afdeling Delft Centre Systems and Control)
Onderwerp: Global chassis control using load sensing
Tussenstand: Halverwege

duurzaamheidscalculator

Minister Cramer van Vrom is de eerste die voor de uitzending van NCRV’s praatprogramma Stand.nl haar CO2-voetafdruk met de applicatie zal berekenen. Daarna is de calculator voor iedereen toegankelijk op de website www.doemaarduurzaam.nl, het podium van de publieke omroep voor alles wat duurzaam is.

In vergelijking met rekenmachines zoals die van het Engelse Carbon Footprint komt de score van de Nederlandse versie hoger uit, verwacht dr.ir. Gijsbert Korevaar. Hij is opleidingsdirecteur bij de masterstudie Industrial Ecology  en begeleidde studenten Gerald Wech en Lilly LInkola bij het ontwikkelen van de koolstofcalculator.

Nadat iemand de test heeft gedaan kan hij de resultaten publiceren op sociale netwerkpagina’s als Hyves of Facebook. De omroep hoopt dat het pronken met groene veren anderen zal aanzetten tot het doorlichten van hun lifestyle.