Opinie

Duurzaamheid en de Delftse Bedrijvendagen

Elk jaar rond februari vinden De Delftse Bedrijvendagen plaats. Een evenement waar je de mogelijkheid krijgt om te netwerken met ‘hoog aangeschreven technische bedrijven’ en waar je wordt geholpen met het vinden van een baan bij een technisch bedrijf.

Ik denk dat dit concept niet meer past bij de huidige cultuur op de TU Delft. Je ziet namelijk zelden duurzame bedrijven bij de Delftse Bedrijvendagen. Dat komt doordat deze bedrijven vaak niet het grootste en hoogst aangeschreven zijn. Maar zijn niet juist deze bedrijven van grote invloed op deze wereld?

Als ingenieur is het nu belangrijker dan ooit om met duurzame technieken en oplossingen te komen om deze planeet leefbaar te houden. Het is noodzakelijk dat ook de studenten aan de TU Delft bijdragen aan een duurzamere wereld. Dit staat duidelijk in de missie van de TU Delft: ‘De TU Delft draagt substantieel bij aan de duurzame samenleving van de 21ste eeuw’. De TU Delft is er dus gebaat bij dat haar studenten later bij een duurzaam bedrijf komen te werken.

Dan nu de vraag. Moet er meer focus komen op duurzaamheid bij De Delftse Bedrijvendagen? Of moet er een tegenhanger van De Delftse Bedrijvendagen komen: De Delftse Duurzame Bedrijvendagen? Met als missie ‘De Delftse Duurzame Bedrijvendagen helpt studenten met netwerken en het vinden van een baan bij duurzaam hoog aangeschreven technische bedrijven.’

Wat vaststaat is dat er iets moet gebeuren. De TU Delft kan nog beter haar missie uitdragen om ook bij het vinden van een baan de nadruk op duurzaamheid te leggen.

Van 21 tot en met 24 maart organiseert Students4Sustainability de S4S-week, een week vol met lunchlezingen en workshops over het thema circular economy. Als deze column u geprikkeld heeft, kom dan vooral hiernaartoe. Er zal mogelijkheid zijn om kennis te maken met duurzame bedrijven.