Duurzaam rijtjeshuis derde in Versailles

De Delftse inzending voor de Solar Decathlon 2014 heeft de derde prijs gewonnen. Het verduurzaamde rijtjeshuis met de naam Prêt-à-Loger, Home with a skin, scoorde het hoogst van alle inzendingen op duurzaamheid.

De Delftse inzending voor de Solar Decathlon in Versailles was een kopie van het rijtjeshuis van de opa van één van de deelnemende studenten. Van binnen is de woning op een stel lichtdoorlatende kokers na ongewijzigd. De noordgevel is met een extra laag geïsoleerd en de ramen en de deur zijn vervangen.

De energiewinst zit aan de zuidzijde waar met een kasconstructie een tweede huid over het huis getrokken is. In de winter is het voornamelijk een isolerende tussenlaag. In de zomer levert de opklapbare kasconstructie warmte, zonne-energie en twee-en-halve meter extra woonruimte.

Prêt-à-Loger was de enige van 19 inzendingen die voor renovatie had gekozen. “Door te kiezen voor het aanpassen van een oud rijtjeshuis liet het team zien hoe bestaande woningen, waarvan er alleen in Nederland al 1,4 miljoen zijn, kunnen worden getransformeerd naar duurzaamheid”, vindt de TU.

Het Delftse team scoorde van alle universiteiten de meeste punten voor communicatie & sociaal bewustzijn en voor duurzaamheid. Voor energie-efficiëntie kreeg maar één andere inzending meer punten. Prêt-à-Loger kreeg extra punten voor constructiemanagement & veiligheid’. De eerste prijs ging naar Italië.

Het duurzame rijtjeshuis komt weer terug naar de Delftse campus, waar het opnieuw zal worden opgebouwd. Minister Stef Blok van Wonen zal het op 25 augustus openen.