DUT Racing team wint Hockenheim

De Delftse studenten van het DUT Racing team hebben afgelopen zondag het algemeen klassement van de Formula Student-competitie op het circuit van Hockenheim gewonnen in de categorie ‘elektrisch’.

Formula Student is een internationale ontwerpcompetitie waar wereldwijd meer dan vierhonderd  universiteiten aan deelnemen. De racewagens gaan tijdens de evenementen de strijd aan op verschillende proeven, zoals een acceleratietest en een endurance-race.

Afgelopen zaterdag tijdens de acceleratietest roken de Delftenaren de overwinning al. Met piepende banden scheurde de vierwielaangedreven elektrische racewagen over het asfalt. Niemand – ook de grote concurrent ETH Zurich niet – kon aan de Delftenaren tippen. Het doel: zo snel mogelijk een afstand van 75 meter afleggen. Het DUT Racing team deed er 3,45 seconden over waarbij het een topsnelheid van 126 kilometer per uur bereikte. Het was de grootste acceleratie ooit op een formula student evenement.

Maar op de laatste dag legden de Delftenaren het toch af tegen ETH Zurich tijdens de zogenaamde endurance race, een wedstrijd over een parcours van 22 kilometer. Om in de race te blijven moesten de studenten harder rijden dan gepland en op een manier – met bepaalde settings – die ze nog niet hadden getest, zo schrijven ze op hun blog.

Voor efficiency worden echter ook punten gegeven en omdat het Delftse team het wat dat betreft beter deed dan de Zwitsers won het uiteindelijk toch in het algemeen klassement.

Het DUT Racing team doet al 12 jaar mee aan de competitie. Vorig jaar bouwde het team voor het eerst een elektrische racewagen en dat was meteen een doorslaand succes. Met DUT11 wonnen de studenten vorig jaar zowel de wedstrijd op Silverstone als die op Hockenheim in de elektrische klasse.

Dit jaar strijden voor het eerst de elektrische en verbrandingsmotoren in dezelfde klasse. In Silverstone eindigden de Delftse studenten afgelopen juli als tweede.