DUT Racing behoudt wereldtitel

Met een voorsprong van 9.5 punten op de grote concurrent ETH Zürich behield het DUT Racing team afgelopen weekend op het circuit van Hockenheim haar officieuze wereldtitel in de Formula Student competitie.

De Delftse studenten behaalden tijdens de wedstrijd op het circuit van Hockenheim net als vorig jaar de hoogste eindscore binnen de elektrische klasse van de Formula Student Germany.

De Formula Student is een internationale ontwerpcompetitie die op verschillende plaatsen ter wereld wordt gehouden en waar in totaal meer dan vierhonderdvijftig universiteiten aan meedoen. Het evenement in Duitsland is het grootst en staat bekend als het officieuze WK. DUT Racing won dit ‘WK’ al vier keer: in 2008 en in 2010 met een verbrandingsmotor, en in 2011 en 2012 in de elektrische klasse.

De races bestaan uit verschillende onderdelen, zoals acceleratie, skidpad en de endurance, een duurproef waar traditioneel veel wagens uitvallen. Het Delftse team heeft dit jaar  zowel het onderdeel acceleratie als endurance gewonnen.

“We wisten dat het erg dicht op elkaar zat, zowel wij als het team uit Zürich hebben essentiële punten laten liggen”, laat teamleider Marius Knol weten in een persbericht van de TU. “Zo werden wij gediskwalificeerd bij het skidpad evenement, omdat de energiemeter van de auto niet aan stond. En Zürich had grote problemen bij autocross. Hun motoren viel binnen vier minuten ongeveer vijfttien keer uit.”

De elektrische en vierwielaangedreven DUT13 is de eerste racewagen met grote voor- en achterspoilers. Dat levert meer weerstand op, hetgeen nadelig is voor de acceleratieproef (al trekt de wagen altijd nog sneller op dan een Lamborghini; van nul tot honderd kilometer per uur in 2,5 seconde). Maar door de vleugels kan de wagen strakker door de bochten waardoor het team beter scoorde bij de afsluitende duurproef.

Bijzonder aan de nieuwe wagen is verder ook de besturing. Knol: “De auto is eigenlijk een rijdende computermuis. Vanuit het midden van de auto richten we een laserstraal op het wegdek. Net zoals in een optische muis meten we zo heel precies de beweging van de auto over het asfalt.” Dit systeem, gecombineerd met een boordcomputer en elektromotoren in de wielen, helpt de coureur om nauwkeurig te sturen.

Het DUT Racing team doet al 13 jaar mee aan de competitie. Twee jaar geleden bouwde het team voor het eerst een elektrische racewagen en dat was gelijk een succes. Met DUT11 wonnen de studenten twee jaar geleden zowel de wedstrijd op Silverstone, die begin juli wordt gereden, als die op Hockenheim in de elektrische klasse. Opmerkelijk genoeg wonnen de Delftenaren dit jaar en vorig niet in Silverstone.