Dure bochtjes

Ken je dat? Gaf de boordcomputer van je auto vijftig kilometer geleden nog aan dat je nog 250 kilometer op deze tank vooruit kon; nu zijn dat er opeens 180 – en je bent de stad niet uit geweest! Ligt allemaal aan de bochten die je rijdt, ontdekten vier 3mE-studenten.

Wat ze toch aan het doen waren, vroeg de politie zich af toen Saskia van der Wurff (21), Charlotte Le Coultre (22), Timo Walvoort (23) en Chris Tanaskoski (22) middagen lang in een Smart rondjes reden op het parkeerterrein van de Rotterdamse Ahoy. “We deden niets gevaarlijks, hadden een rijbewijs en de auto was APK gekeurd”, lacht Van der Wurff. “Maar we moesten even uitleggen dat dit wetenschappelijk onderzoek was voor ons bachelor-eindproject.” Naar de wrijvingskracht die een stadsauto ondervindt in bochten, om precies te zijn. Want er bestaat een rekenformule voor de wrijvingskrachten van een auto die rechtdoor rijdt; onder andere daarop baseert de boordcomputer de actieradius van de auto. “Wij hadden alleen het vermoeden dat die wrijvingskrachten, en dus de actieradius, in bochten anders zijn”, aldus de student. En daardoor wordt de actieradius onvoorspelbaar. “Die sliphoek zou in de formule moeten worden meegenomen.”

Het was een kwestie van rondjes rijden met een sliphoekmeter om te ontdekken dat de wrijvingskracht in die situatie inderdaad zo’n anderhalf keer zo groot was als bij een stadsauto die rechtdoor rijdt. Een waardevolle constatering, voor meer dan alleen een meer nauwkeurige actieradius. “Een ander groepje in het bachelor-eindproject onderzocht hoe je een gewone auto zo efficiënt mogelijk ombouwt tot een elektrische. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel een benzineauto precies verbruikt.” Hoe harder hij door de bochten gaat, hoe meer, zo bleek. Meteen iets wat je de consument kunt meegeven: rustiger rijden is niet alleen veiliger, het bespaart nog meer energie dan we tot nu toe dachten.

De extra factor die dit opleverde in de rekenformule voor brandstofverbruik, moest uitgekristalliseerd worden. Van der Wurff: “Het terrein bij Ahoy bevatte teveel hobbels. Dus verkasten we naar zee, maar daar stond teveel wind en moesten we dát weer meenemen in de berekeningen.”

Uitkomst is dus de zekerheid dat bochten rijden met een stadsauto de actieradius flink beïnvloedt, maar nog geen exacte formule. “Daarvoor hebben we een goed startpunt achtergelaten”, aldus de student.

Onderzoek: ‘Wrijvingsverliezen van een auto die een cirkelbaan beschrijft’ Eindcijfer: 7

De HBO-raad brengt de cijfers nu zelf naar buiten, maar het was twee weken geleden al bekend dat de instroom van eerstejaars in het hbo nagenoeg stabiel is gebleven: slechts 0,3 procent minder dan vorig jaar.

Gezondheidszorg
Vooral de opleidingen voor de gezondheidszorg trekken veel nieuwe studenten: de verpleegkundeopleidingen zagen maar liefst 9,5 procent extra eerstejaars beginnen. Dat doet voorzitter Guusje ter Horst van de HBO-raad genoegen: “Die verpleegkundigen zullen over een jaar of vier met open armen worden ontvangen in de zorg. Hbo’ers vinden allemaal snel een goede baan, maar deze studenten hebben het straks voor het uitkiezen.”

Masteropleidingen
Economische opleidingen vormen nog steeds het leeuwendeel van het hbo, maar daar kozen de nieuwe studenten iets minder vaak voor. De minieme daling van de totale landelijke instroom komt voor rekening van de masteropleidingen, die de instroom met 6,6 procent zagen dalen. De details zijn nog niet bekendgemaakt. Het aantal bachelorstudenten is juist enigszins gestegen, al is het maar met 0,1 procent.

Uitzondering
Vorig jaar steeg de instroom in het hbo een stuk sneller, met 6,1 procent. Al jarenlang gaan er meer eerstejaars naar het hbo, maar vorig jaar waren het er uitzonderlijk veel. Dat er dit jaar ongeveer evenveel studenten aan hun opleiding beginnen als vorig jaar, betekent dat de geleidelijker stijging van voorgaande jaren weer is opgepikt.