Overslaan en naar de inhoud gaan
Delta, TU Delft, Bussemaker, DUO
DUO overweegt volgens minister Bussemaker om studenten via Instagram en Snapchat te informeren. Ook komen er misschien advertenties op Facebook om studenten erop te wijzen dat ze hun ov-studentenkaart moeten stopzetten. (Foto: Arenda Oomen)

Betere brieven, een persoonlijker aanpak, minder lange wachttijden… Na vernietigende kritiek van de Nationale Ombudsman gaat de Dienst Uitvoering Onderwijs de schouders eronder zetten.

Er is al van alles verbeterd, schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer in haar reactie op de felle kritiek van de Ombudsman. Die stelde vijf maanden geleden dat DUO slecht met studenten en oud-studenten communiceert, waardoor betalingsachterstanden en schulden onnodig oplopen.

Bel eens iemand op voordat je een deurwaarder op zijn dak stuurt, was een van de aanbevelingen. En zorg dat de berichten aan studenten minder ambtelijk zijn, zodat ze beter begrijpelijk worden.

Bussemaker is dankbaar voor “het grondige onderzoek, de scherpe analyse en de concrete tips”, laat ze weten. “Ik onderschrijf de analyse van de Nationale Ombudsman.”

Taalgebruik

DUO heeft sindsdien een paar verbeteringen doorgevoerd. Zo wordt het taalgebruik verbeterd. Als studenten vergeten om hun studentenreisproduct stop te zetten, krijgen ze nu een mailtje waarin ronduit staat dat ze een boete hebben ontvangen. Voorheen schreef DUO alleen maar dat er een bericht klaarstond in ‘Mijn DUO’, waardoor sommigen pas na maanden doorhadden dat er een probleem was.

Andere aanpassingen gaan wat langer duren. Persoonlijk contact zoeken met debiteuren voordat de deurwaarder eraan te pas komt? Daar gaat DUO eerst mee experimenteren, schrijft Bussemaker. Hetzelfde geldt voor een klantvriendelijker proces om tot een betalingsregeling te komen.

Persoonlijk

DUO overweegt verder om studenten via Instagram en Snapchat te informeren. Ook komen er misschien advertenties op Facebook om studenten erop te wijzen dat ze hun ov-studentenkaart moeten stopzetten.

Met minderjarige mbo-studenten maakt DUO meer haast. Als die een boete krijgen voor hun ov-studentenkaart, gaat DUO persoonlijk contact met hen opnemen om de situatie uit te leggen. Zo moet voorkomen worden dat de schuld oploopt.

HOP, Bas Belleman

Delta can help you

Housing, language, making Dutch friends, getting to know your way around Delft, loneliness. Studying at TU Delft is so much more than just attending classes and spending hours on end in the library. Delta helps to address problems that international students sometimes deal with and help solve them. Find out how.

Lees het artikel

Humans of TU Delft

TU Delft is a community of people with very different backgrounds and all kinds of activities. Delta helps you to get to know your colleagues and fellow students. Meet Vanessa van Aalst, one of seven foremen and forewomen in TU Delft facility management (FMVG).

Lees het artikel

Shell will be on campus today talking about the energy transition

President-Director Marjan van Loon of Shell Netherlands will visit TU Delft today to discuss opportunities in sustainable energy. Earlier this year, three students questioned her on Shell’s course towards sustainability. Read here what she had to say.

Lees het artikel

The pros and cons of a project abroad

Doing a project abroad has its pros and cons, or so our Delta Lab students discover in Chile. Read about it in their blog.

Lees het artikel

Surviving public transport

Too scared to get on your bike? Here’s our quick guide to getting around town by train, tram or taxi.

Lees het artikel

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe