DUO waarschuwt slordige aflossers

Bijna vijftienduizend oud-studenten die via automatische incasso hun studielening afbetalen, dreigen een betalingsachterstand op te lopen. Ze gebruiken een oud rekeningnummer van DUO dat per 1 juli wordt opgeheven.

Sinds
1 mei vorig jaar heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs een nieuw
bankrekeningnummer
.
Maar dat is – ondanks voorlichting van DUO per post – nog niet tot alle
aflossers met een automatische incasso doorgedrongen. De dienst heeft deze groep
(iets minder dan drie procent van alle aflossers) nogmaals per brief opgeroepen
hun automatische incasso te wijzigen, omdat de oude bankrekening eind deze maand
wordt opgeheven.

Aflossers
die niets doen, krijgen hun geld weliswaar teruggestort, maar betalen niet af.
Wie vervolgens ook de betalingsherinneringen mist, treft uiteindelijk de
deurwaarder op de stoep.

Vlak nadat dr. Takanori Shibata zijn zeehondachtige knuffelrobot Paro als demonstratie op de tafel legt, begint het diertje aandoenlijk te schreien. De Japanner rolt een snoertje uit, tilt het hoofdje op en steekt de stekker als een speen in de mond. Paro knort genoeglijk, sluit de ogen en laat tevreden het kopje zakken.

Knuffelrobot Paro brengt wat teweeg bij mensen. Op een filmpje toont Shibata een verwarde man in een Italiaans verzorgingshuis voor demente bejaarden. Hij mompelt en schreeuwt onophoudelijk. Dan komt iemand binnen, legt de knipogende elektronische zeehond bij hem op schoot en als bij toverslag wordt de man rustig en aanspreekbaar. Een andere video: in een zaal waar Japanse demente bejaarden zwijgend voor zich uit staren, leggen medewerkers wat Paro’s op de tafels. Plotseling praten mensen met elkaar, aaien de robot en geven hem zelfs – heel on-Japans – kusjes.

Shibata, werkzaam bij het Japanse equivalent van TNO, was een van de keynote speakers op de 28ste Europese conferentie voor cognitieve ergonomie die van 25 tot 27 augustus aan de TU Delft wordt gehouden. Zijn Paro is het meest succesvolle voorbeeld van de emotionele robot. In Japan zijn er al dertienhonderd verkocht en nu volgt Europa. Andere groepen verkeren in een vroeger stadium van ontwikkeling. Zo werken onderzoekers van de universiteit van Siena aan een speelrobot voor autistische kinderen, die veel weg heeft van een rijdende koelbox. Collega’s van de universiteit van Brussel maakten een prototype van een groene olifant die kinderen op hun ziekbed kan afleiden.
Volgens organisator drs.ing. Tjerk de Greef (Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica) is de opkomst van de zorgrobot geen toeval: de techniek is er rijp voor en de zorgsector vraagt om versterking. Bovendien kan het een aardige markt opleveren.