DUO waarschijnlijk morgen weer online

Vanaf morgen kunnen studenten weer inloggen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Althans, daar lijkt het op. Volgens KPN is de storing voorbij, maar DUO wil niet te vroeg juichen.

Al meer dan een week is het systeem van DUO offline. Studenten moeten papieren formulieren gebruiken om hun studiefinanciering aan te passen. Ze mogen die per post versturen, maar ook e-mailen.

Maar volgens KPN is de storing al voorbij. “Aan onze kant is het probleem opgelost. Op de details willen we niet ingaan, want dat kost te veel tijd. Er was gewoon een storing op het mainframe en technologie is nu eenmaal ingewikkeld: de ene keer duurt het langer op het probleem op te sporen dan de andere keer.”

Toch gaat het sein bij DUO nog niet op groen. “Mijn DUO heeft er een week uitgelegen”, legt een woordvoerder uit. “We moeten uitgebreide controles uitvoeren om te kijken of de systemen weer naar behoren werken en er geen verborgen onvolkomenheden in zitten, die in een later stadium alsnog voor problemen kunnen zorgen. Dat is een tijdrovend proces.”

Medewerkers controleren bijvoorbeeld of er inderdaad geen gegevens zijn aangetast. KPN kan dat niet doen, want het heeft geen toegang tot de studiefinancieringsgegevens. “Dat zou uit oogpunt van de privacy ook niet goed zijn”, aldus DUO.

De schade van de storing valt mee. De studiefinanciering was al overgemaakt voordat het systeem uitviel. “Mochten studenten financiële schade hebben die aantoonbaar door de storing komt, dan zorgt DUO voor compensatie”, laat een woordvoerder weten. “Maar daarvoor zijn momenteel geen aanwijzingen.”