Opinie

Drugs

,,De meeste drugs halen we uit planten. Hier in de Cultuurtuin hebben we enkele voorbeelden. Hennepplanten, cocaïneplanten, de mischalinecactus.’

‘ Gerard van der Veen, educatief medewerker van de Cultuurtuin aan de Julianalaan is samensteller van de tentoonstelling ‘Kruiden van hemel en hel’. Hierin neemt hij de bezoeker mee naar drugsland. ,,Nee, zelf gebruik ik niets. Daar heb ik geen behoefte aan. Geef mij maar een borreltje.”

De tentoonstelling bestaat uit een aantal panelen met informatie over diverse soorten drugs. Bekende soorten zoals koffie, hennep, paddo’s, cocaïne en xtc, maar ook minder bekende middelen als het Indonesische betel en het likken aan kikkers komen aan bod. Behalve een gedroogd hennepboeket en wat papaverbollen zijn er alleen plaatjes van drugs te zien in de expositieruimte.

Van der Veen verzamelde alle kennis uit boeken, kranten en voorlichtingsmateriaal. De informatie varieert van zuiver biologische feiten tot historische achtergronden en cartoons over drugsbeleid. Bijvoorbeeld: een hennepplant kan in Nederland twee meter hoog worden; honderd koppen koffie drinken is dodelijk. Een Telegraaf-knipsel meldt dat Vincent van Gogh zijn oor afsneed onder invloed van absint, een bestanddeel van Martini.

Maar wat doen drugsplanten in een botanische tuin van een keurige universiteit? ,,Wij kweken hier technische gewassen, gewassen die nuttig zijn. Van hennep wordt bijvoorbeeld touw gemaakt, en de hennepolie wordt gebruikt voor verf en vernis. Alleen de vrouwelijke bloemetjes worden als drugs gerookt. De hennepplanten worden om die reden wel eens ’s nachts door liefhebbers gestolen uit de tuin.”

Veel gewassen hebben volgens Van der Veen ook een medicinale werking. ,,We hebben bijvoorbeeld een keer een opdracht gehad van de sectie organische chemie van Scheikunde om papavers te kweken voor proeven. Papaver bevat een stof waarvan hoestdrank gemaakt wordt, maar bijvoorbeeld ook morfine.”

De tentoonstelling krijgt voldoende publieke belangstelling. Van der Veen vindt het echter jammer dat het voornamelijk mensen van buitenaf zijn. ,,TU-medewerkers hebben in hun lunchpauze best tijd om even een kijkje te nemen.” De tentoonstelling duurt nog tot en met 30 maart.

,,De meeste drugs halen we uit planten. Hier in de Cultuurtuin hebben we enkele voorbeelden. Hennepplanten, cocaïneplanten, de mischalinecactus.” Gerard van der Veen, educatief medewerker van de Cultuurtuin aan de Julianalaan is samensteller van de tentoonstelling ‘Kruiden van hemel en hel’. Hierin neemt hij de bezoeker mee naar drugsland. ,,Nee, zelf gebruik ik niets. Daar heb ik geen behoefte aan. Geef mij maar een borreltje.”