Drugs

Zo af en toe houd ik een steekproef tijdens een college. Dan blijkt dat een aanzienlijk deel van de studenten denkt dat er (A) binnen een jaar in Nederland een terroristische aanslag zal worden gepleegd (B) nooit meer een Elfstedentocht zal worden verreden vanwege de klimaatsverandering en (C) de harmonische reeks convergeert. Er is, met andere woorden, altijd wel een stelletje minkukels te porren voor een onhoudbaar standpunt. Ik verbaas mij daarom keer op keer weer dat geen student harddrugs wil legaliseren. Iedereen is bang dat jan-en-alleman dan verslaafd raken. Studenten zouden wat Darwinistischer moeten leren denken. Mensen die aan de spuit gaan zodra dat van overheidswege wordt toegestaan, gun je juist een stevige verslaving.

Het afgelopen jaar werd in West-Europa honderdduizend kilo coke onderschept, goed voor honderd miljoen keer snuiven; twintigduizend kilo heroïne, goed voor twintig miljoen shots. In Nederland worden jaarlijks vijftig miljoen xtc-pillen geslikt. Deze cijfers liegen niet: ongeveer tien procent van de volwassenen gebruikt regelmatig harddrugs. Er zullen niet veel meer mensen zo gek zijn om te gaan gebruiken, zelfs als dat mag. Tijd om de zaak open te breken voor een Postbus 51-actie: coke maakt meer kapot dan je neus.

Zoals gezegd lijkt deze actie niet besteed aan bètastudenten. Gelukkig wordt dit soort zaken niet geregeld door nerdy ingenieurs maar door verstandige politici. Kan de minister van jeugd en gezin misschien zorgen voor een keiharde maatregel? Zoiets als, pak hem beet, een afname van het harddrugsgebruik met twintig procent in het jaar 2020? Uit steekproeven op de toiletten in de Duitse Bondsdag en de Nederlandse Tweede Kamer (met name D66) bleek dat politici wel eens coke gebruiken als beslissingsondersteunend middel, in plaats van cup-a-soup. De expertise is dus aanwezig. Alleen denk ik dat minister Rouvoet met de abortusbedenktijd voorlopig een urgentere zaak aan zijn hoofd heeft. In de tussentijd kan minister Bos, ook zo’n Camera Obscura-karakter, hem troosten met de gedachte dat het CBS erover nadenkt om xtc-productie mee te nemen in de berekening van het BNP. Het vormt een significante bijdrage aan onze kenniseconomie.

Robbert Fokkink

Een betrouwbare bron heeft mij ingefluisterd dat de redactie graag meer seks en drugs op de achterpagina ziet. Nu heb ik als wetenschappelijk medewerker (autist) van beide zaken hooguit een rudimentair theoretisch begrip. Qua seks heb ik niet veel meer te bieden dan mijn achternaam, dus ik richt mij noodgedwongen op drugs.

Robbert Fokkink