Droog wandelen op Mekelweg

Parkeren op loopafstand van de werkplek en een droge oversteek tussen faculteiten. Dat zijn enkele concrete uitgangspunten voor het stedenbouwkundig masterplan.

Over vier weken presenteert architecte Francine Houben van Mecanoo de tussenstand van het stedenbouwkundige masterplan voor het middengebied van de TU-wijk op een bijeenkomst van studentenraad en ondernemingsraad. Deze week stelde het college van bestuur een lijst vast met uitgangspunten voor het plan.

De Mekelweg moet volgens het college autovrij of autoluw worden. Een groot parkeerterrein aan de rand van de campus stuit echter op te veel logistieke bezwaren. Parkeren op loopafstand van de werkplek moet daarom mogelijk blijven. Tegelijkertijd moet er ruimte komen voor voetgangers en fietsers, maar ook voor skaters en steppers. Wandelaars moeten een ‘droogloop’ tussen faculteiten krijgen en fysiek en sociaal veilige looproutes.

Voor fietsers moeten er duidelijke routes, zogenoemde ‘fietssnelwegen’, richting centrum en Delft-Zuid komen. Openbaar vervoer % dus ook de nieuwe tramlijn % moet de randen van de campus aanhouden. Doorgaand verkeer op de Mekelweg wil het college niet. Wel moet er een duidelijk herkenbare halte bij de Aula komen.

Het college hecht aan de concentratie van publieksfuncties, zo blijkt uit de lijst ‘sub-uitgangspunten’. Restaurants hoeven niet meer aan faculteiten gebonden te zijn. In de faculteiten blijven in ieder geval coffee corners. Het Techniek Museum zou in het middengebied een ‘etalage’ moeten krijgen, waarin het samen met faculteiten tentoonstellingen opzet.

Het college zelf zal met zijn staf en de ondersteunende diensten het huidige hoofdgebouw aan de Julianalaan verlaten. Volgens de nu opgestelde lijst worden ze gesplitst in een front office met publieksfuncties in het hart van de campus en een back office aan de rand.