Driehonderd demonstranten tegen hoge studiekosten

Zo’n driehonderd studenten en scholieren protesteerden afgelopen zaterdag in Den Haag tegen de stijgende studiekosten.

Demonstranten hadden hun studieschuld als 'startnummer' op hun rug. (Foto's: Sabina van Gils)

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) organiseerde de demonstratie in samenwerking met SP-jongeren van ROOD, vakbond FNV Jong, de scholieren van het LAKS en de mbo’ers van JOB. Onder begeleiding van een paar trommelaars en meegebrachte spandoeken en protestborden liep de groep een rondje door Den Haag.

Alle deelnemers kregen een variant op een soort ‘startnummer’. Hierop schreven zij hun studieschuld. De bedragen liepen uiteen van enkele duizenden euro’s tot wel 67 duizend euro. Omdat de politie rekening hield met een hogere opkomst was tijdens de demonstratie veel blauw op de been. De politie begeleidde de stoet op paarden, in busjes en te voet.

Protestmars_studenten_demonstratie06_2018_HOP_SabinevanGils.jpg

Ouders

De groep bestond niet alleen uit studenten met flinke schulden. Zo liep er ook een tweedejaars studente geschiedenis mee die zelf nog geen schuld opbouwde. “Ik ben verwend door mijn ouders, ze steunen me. En ik woon nog thuis.” Ze demonstreerde voor studenten die minder geluk hebben.

Zoals een vierdejaars studente Asian studies, die met 50 duizend euro op haar rug liep. Zij moet haar hele studie zelf betalen, vertelde ze, want haar ouders hebben geen geld genoeg. Ze heeft wel een bijbaan, maar de kosten van boeken en huisvesting lopen toch flink op. “Je weet waar je aan begint als je gaat studeren, maar ik voel de druk wel.”

Petitie

SP-Kamerlid Frank Futselaar, met een schuld van negenduizend euro op zijn jas, liep mee én nam een petitie in ontvangst. De petitie, die oproept tot compensatie voor studenten die tussen 2015 en 2017 begonnen, is meer dan 124 duizend keer ondertekend. “Een verbijsterend aantal”, aldus Futselaar.

Ondanks dat Minister Ingrid van Engelshoven (OCW) vrijdag voor de camera van de NOS nog eens onderstreepte dat het leenstelsel voorlopig niet verdwijnt, hielden de demonstranten moed. “Ingrid, je bent er vandaag niet, maar wij gaan niet weg”, riep LSVb’er Van Breugel. “Onze schuld is jullie schuld!”

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau