Drie vooroordelen over secretaresses

Hoe ga je als secretaresse om met je veranderende rol? De kunst is om mee te bewegen, bleek op het allereerste TU Delft Secretaresse Congres.

Anderhalf jaar geleden opperde een aantal secretaresses het idee voor een congres. “Ze maakten zich zorgen over hun veranderende functie”, aldus communicatiemedewerker Rebeca Domingo van secretaressenetwerk ZieSO. Uit onderzoek van het UWV was gebleken dat het beroep onder druk staat. Het zou inhoudelijk veranderen en tot een verlies van negenduizend banen leiden. “Het doel van deze dag is om secretaresses bewust(er) te maken van deze veranderingen”, zegt Domingo. “Maak jezelf nu al zichtbaar en inzetbaar met oog op de toekomst.”

Vooroordelen

De dag vol workshops en lezingen werd geleid door dagvoorzitter Gerrit Heijkoop en was met 220 deelnemers drukbezocht. En nee, behalve Heijkoop waren er geen mannen in de zaal. Dat maakte het er voor hem niet makkelijker op toen hij ‘de dames’ voorstelde ‘hun blocnootje erbij te pakken’. Onder afkeurend geroezemoes verontschuldigde hij zich. Het bleek een grapje, want Heijkoop wist wel beter dan de aanwezige secretaresses aan te spreken met het ietwat denigrerende ‘dames’.

‘Ze associeerden het beroep vooral met het hebben van affaires’

Toch kleven er vooroordelen aan het beroep. Dat werd duidelijk uit een filmpje waarin TU-studenten aan het woord kwamen over het takenpakket van een secretaresse. Van de geïnterviewden gaf alleen de enige vrouw een representatief beeld. Volgens de mannelijke studenten vulden secretaresses hun dag namelijk met taken als kopiëren en bellen. “Oh, en ze associeerden het beroep vooral met het hebben van affaires”, aldus management assistent Geeta Bhoewar.

De functietitel secretaresse is niet meer van deze tijd, vinden zij en haar collega’s. “Het niveau ligt hoog en op iedere afdeling wordt op een andere manier invulling gegeven aan de rol van secretaresse.” Bhoewar werkt op de faculteit Bouwkunde waar een maand geleden de functietitel wijzigde naar management assistent. Volgens leidinggevende Jordi Kerkum een terechte wijziging. “Het is een genderinclusieve term die meer recht doet aan de uitvoerende taken.”

Ontzorgen

Kerkum, die net als andere leidinggevenden aan het einde van het congres aansloot, was de dag zonder zijn collega’s goed doorgekomen. “Ze hadden alles goed voorbereid, dus het was geen probleem dat ze er een keer niet waren.” Hetzelfde gold voor collegelid Nicoly Vermeulen die de aanwezigen aan het einde van de dag toesprak. Ook zij onderstreepte dat het beroep van secretaresse continu wijzigt en verandert, maar dat de kunst is te blijven meebewegen. “Voor ons zijn secretaresses een steun en toeverlaat, ze ontzorgen, maar vergeet niet jezelf zo nu en dan op nummer één te zetten”, drukte ze de aanwezigen op het hart.

• ZieSO is het secretaressenetwerk van de TU Delft en verzorgt onder andere de communicatie tussen afdelingen en secretaresses. Gedurende het jaar organiseert het netwerk meerdere evenementen.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl