Drie universiteiten, één bachelor

De samenwerking tussen de universiteiten van Delft, Leiden en Rotterdam krijgt vorm. Vanaf september 2014 starten de drie een gezamenlijke bachelor klinische technologie.

De nieuwe bacheloropleiding heeft groen licht gekregen van onderwijskeurmeester NVAO. Een gezamenlijk minor was er al, maar klinische technologie is de eerste bacheloropleiding van Medical delta, een samenwerkingsverband van de drie universiteiten. Studenten krijgen gemiddeld drie dagen per week in Delft onderwijs, een dag per week in Leiden en een dag in Rotterdam.

De Universiteit Twente is de enige andere universiteit met een vergelijkbare opleiding. Deze opleiding bestaat als sinds 2003 maar pas sinds november vorig jaar is het bijbehorende beroep van klinisch technoloog een geregistreerd medisch beroep. Afgestudeerden mogen daardoor zonder supervisie van een arts medische handelingen verrichten.

Begin 2012 brachten Leiden, Delft en Rotterdam hun plannen voor een ‘strategische alliantie’ naar buiten. Eerder leek er sprake van een fusie, maar veel wetenschappers bleken daar faliekant tegen. Toen een fusie niet de bedoeling bleek, verstomde de kritiek.

Lees in Delta 13 van 17 maart alles over de nieuwe opleiding klinische technologie.