Drie TU’s willen een andere werkwijze VSNU

De drie TU’s waren zó verbolgen over de brief van de algemene universiteiten, dat zij aankondigden dat zij het lidmaatschap van de VSNU moeilijk bij hun achterban meer zouden kunnen verdedigen. Nu het algemeen bestuur toch geen veroordeling heeft uitgesproken, gaan de technische universiteiten echter niet meteen bedanken voor het lidmaatschap. ,,We gaan het overleg met ons drieën intensiveren”, aldus collegevoorzitter De Voogd, ,,en we gaan ons beraden op een nieuwe werkwijze voor de VSNU”.

De Voogd koppelt dit standpunt aan het feit dat de VSNU in de loop van dit jaar een nieuwe voorzitter moet zoeken. De in de laatste maanden veel gekritiseerde Van Lieshout gaat in september met pensioen. ,,Voordat we iemand kunnen aantrekken moeten we weten wat hij gaat doen. In dat proces zullen we onze voorstellen inbrengen”, aldus de Delftse cvb-voorzitter. Die voorstellen zullen dan onder andere betrekking hebben op de taken van de vereniging, de rol van de voorzitter daarbij en de manier waarop de VSNU naar buiten toe kan opereren.

De VSNU zal volgens De Voogd in de toekomst meer rekening moeten houden met de karakteristieken van haar achterban: een klein aantal leden, waarvan velen met lange en rijke tradities, en met individuele behoeften aan profilering. ,,Daar moet je niet een politiek forum van maken. Het zal de kunst zijn om zo’n gezelschap te verenigen op zaken van gemeenschappelijk belang”, aldus De Voogd, die daarbij denkt aan werkgeversbelangen (toekomstige cao’s) of het hoger onderwijs zelf. ,,In plaats van elkaar vliegen af te vangen, had de VSNU de stelselherziening natuurlijk ook zelf op de agenda kunnen zeggen. Nu heeft de politiek de hervorming van het hoger onderwijs aan ons opgelegd.” (R.M.)

Richard Meijer

Het algemeen bestuur van de vereniging van samenwerkende universiteiten (VSNU) heeft geen afstand willen nemen van de brief van zes algemene universiteiten. Met die brief hadden de zes gepoogd bij de Tweede Kamer op het laatste moment een stokje te steken voor de verlenging van de vijfjarige cursusduur. De drie TU’s bezinnen zich nu op de werkwijze van de VSNU

Richard Meijer