Drie TU’s stellen eigen vereniging uit

De drie technische universiteiten (Delft, Eindhoven en Twente) hebben hun beslissing over de oprichting van een eigen vereniging uitgesteld. Zij wachten eerst de discussie over de toekomst van de VSNU, de vereniging van universiteiten.

br />
In een brief aan de VSNU houden de drie TU’s alle opties open. De discussie kan ertoe leiden dat zij opstappen uit de vereniging van universiteiten, maar ook dat zij lid blijven of tot een tussenvorm besluiten, zo schrijven zij.

Het dagelijks bestuur van de VSNU wil binnen twee maanden voorstellen doen voor een andere werkwijze van organisatie. Veel universiteiten klagen erover dat de VSNU te vaak een eensgezinde houding van de universiteiten probeert te suggereren. In hun brief hekelen de technische universiteiten de stemmingen waarbij de minderheid zich naar de meerderheid schikt ,,terwille van een gesloten front”. Belangentegenstellingen worden daardoor ‘verdoezeld’.

In plaats daarvan moet de VSNU juist duidelijk maken dat er onder de universiteiten verschillende meningen leven, vinden de TU’s. ,,De buitenwereld moet er maar aan wennen dat universiteiten – naar hun aard – over dezelfde zaak verschillend kunnen oordelen.” De wens om zich meer te kunnen profileren botst met het advies van voormalig staatssecretaris van onderwijs Cohen. Bij zijn terugkeer als rector van de Rijksuniversiteit Limburg, in januari, pleitte hij er juist voor dat individuele universiteiten vaker water bij de wijn moeten doen. Bij openlijke verdeeldheid kunnen bewindslieden en kamerleden de universiteiten makkelijker tegen elkaar uitspelen, aldus Cohen. Vooral de TU’s voelen zich binnen de VSNU echter tekort gedaan. Het laatst bleek dit tijdens de discussie over de verlenging van zeventien technische studies. (HOP/P.E.)

Peter Evelein

Peter Evelein