Drie Delftse hoogleraren geridderd

Drie Delftse hoogleraren hebben dit jaar een koninklijke onderscheiding ontvangen: Andy van den Dobbelsteen, Jenny Dankelman en Isabel Arends.

Hoogleraar Andy van den Dobbelsteen kreeg de onderscheiding uit handen van burgemeester Marja van Bijsterveldt. (Foto: Linda van Keeken)

Hij zou de decaan moeten vervangen bij een debat van de gemeente Delft, maar toen professor Andy van den Dobbelsteen eenmaal in het stadhuis aankwam trof hij er geen debat. Hij werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, omdat zijn onderzoek bijdraagt aan het leefbaar houden van de woonomgeving bij klimaatverandering.

Van den Dobbelsteen is hoogleraar climate design & sustainability van de faculteit Bouwkunde en doet onderzoek naar duurzame energie en klimaatadaptatie. Daarnaast ondersteunt hij duurzaamheid ook in de praktijk, als voorzitter van het platform voor duurzame producten en diensten in de buitenruimte NL Greenlabel. Onlangs presenteerde hij een masterplan voor een energieneutraal Amsterdam in 2040.

Sleutelgatoperaties

Ook Jenny Dankelman, hoogleraar minimaal-invasieve chirurgie en interventietechnieken aan de faculteit 3mE, ontving de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ze kreeg die eer vanwege de ontwikkeling van medische instrumenten waarmee chirurgen kunnen opereren met minimale schade aan gezond weefsel, en vanwege het verbinden van de technische met de medische wereld.

Daarnaast zet Dankelman zich belangeloos in voor de zorg in ontwikkelingslanden met het ontwikkelen van betaalbare chirurgische instrumenten en nieuwe operatietechnieken waarvoor geen steriele operatiekamers meer nodig zijn. Dankelman is tot slot zeer actief in het ontwikkelen van nieuwe curricula voor masteropleidingen en het opzetten van trainingsmodules voor artsen voor het gebruik van de nieuw ontwikkelde technieken.

Orde van Oranje-Nassau

Isabel Arends, hoogleraar biotechnologie aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen, werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau vanwege de grote maatschappelijke relevantie van haar werk en haar inzet voor vrouwen in de wetenschap. Typerend voor Arends is haar inzet voor groene chemie: ze werkt aan nieuwe technieken om de chemische industrie natuurlijke grondstoffen te laten gebruiken, met liefst geen afval meer. Arends geeft zelfs een college Groene Chemie, waarin ze haar studenten alles over duurzaamheid leert en veel zelfstandig onderzoek laat doen. Ze maakte ook de eerste Mooc (massive open online course, red.) aan haar faculteit, over industriële biotechnologie.

Jarenlang was Arends actief voor vrouwennetwerk Dewis (Delft Women in Science) en onderhield ze nauw contact met het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren. Ze was tien jaar geleden de enige vrouwelijke hoogleraar van de zestig professoren aan haar faculteit. In een interview daarover zei ze dat ze zich niet uit het veld liet slaan. “Je moet in een mannenwereld kunnen functioneren. Ik heb de mazzel gehad dat ik altijd terechtkwam in groepen waar dat niet zo speelde.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl