Drempels voor hbo’ers op campus

De Haagse Hogeschool en de Hogeschool Inholland Delft zouden studenten meer ruimte moeten geven hun lesuren zelf in te delen. Toekomstige hbo-studenten kunnen dan makkelijker actief worden bij Delftse studentenverenigingen.

Dat vindt het Delftsch Overleg (DO), een informeel overleg tussen de Verenigingenraad (Vera), studentenraadspartij Oras, studentenvakbond VSSD, de dtudieverenigingenraad (SVR) en Studenten Techniek In Politiek (Stip.) Het deed onderzoek naar de komst van de twee hbo-instellingen naar de campus en presenteerde vorige week zijn rapport.

Het DO vindt dat elke student zich moet kunnen ontplooien bij een studentenvereniging, maar voorziet problemen voor studenten van Hogeschool Inholland en de Haagse Hogeschool /TH Rijswijk. Die openen in 2008 respectievelijk 2009 een nieuwe vestiging op de TU-campus.

Zo begint het collegejaar voor hbo’ers meestal een week eerder dan voor studenten aan de TU. De hbo’ers hebben dan verplichte lesuren tijdens de kennismakingstijd (begin september) van een aantal verenigingen. Bovendien valt de ontvangstweek voor nieuwe studenten aan het einde van augustus tijdens de hertentamens. Hbo-studenten moeten dan kiezen tussen studeren en deelnemen aan verenigingsactiviteiten.

Het DO pleit daarom voor gelijkschakeling van de jaarroosters van de hbo-instellingen met dat van de TU. Studentensteden als Groningen en Utrecht kunnen hierbij als voorbeeld dienen. De hbo-studenten zouden voldoende ruimte moeten krijgen om lesuren zelf in te delen.

Directeur Ostara Bes van Hogeschool Inholland Delft verwacht echter geen toeloop voor verenigingen. “Hbo’ers vormen een andere doelgroep en zijn een stuk jonger bij binnenkomst. Een aantal van onze studentenverenigingen heeft zich al opgeheven door te weinig aanmeldingen.”

Volgens directeur Marian van Noort van de Academie voor Engineering van de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk meldt dat 25 procent van de hbo’ers al lid is van eigen studentenverenigingen. “Ik verwacht dat dit zo zal blijven.”

Wat betreft huisvesting drukt het DO de hbo-instellingen op het hart met Duwo, gemeente Delft, TU en VSSD te overleggen over de tekorten op de studentenkamermarkt. Ook pleiten de studenten voor een jaarlijkse enquête naar de woonsituatie en woonwensen van studenten.

Het al eerder gesloten convenant over de bouw van 1400 extra wooneenheden zou volgens de studenten vervangen moeten worden door een nieuw convenant. Het aantal van 1400 is volgens het DO achterhaald door onder meer de onverwachte groei van het aantal internationale studenten en het aantal vooraanmeldingen aan de TU Delft.

Volgens de gemeentelijke nota ‘Jong in Delft’ zouden er in 2010 voor de 4400 hbo-studenten 1100 woningen nodig zijn, maar de studentenverenigingen denken dat dit aantal toeneemt. De hbo-opleidingen zijn uniek voor Nederland, waardoor volgens het DO studenten uit heel Nederland of zelfs België in Delft op kamers willen wonen. Bovendien maakt de ontwikkeling van het Mekelpark het wonen op de campus aantrekkelijker.

De directeuren van de hogescholen denken dat het wel meevalt met het aantal hbo-studenten dat op kamers wil. “Wij krijgen nu ook al studenten uit het hele land en hebben geen problemen”, zegt Ostara Bes van Hogeschool Inholland Delft. “Het probleem van de internationale studenten is nu veel groter.”

Wel lijkt het haar verstandig te kijken naar problemen die het DO ziet ontstaan doordat de planning voor de bouw van de 1400 eenheden niet wordt gehaald en doordat studentenwoningen verdwijnen vanwege de herontwikkeling van de spoorzone.

Behalve naar huisvesting keek het Delftsch Overleg ook naar faciliteiten op de campus. Het meent dat de hogescholen moeten meebetalen aan het sport- en cultuurcentrum, zodat hun studenten een sportkaart voor een normale prijs kunnen aanschaffen. Ook zouden de hbo’s moeten zorgen voor een eigen faciliteit vergelijkbaar met de universiteitsbibliotheek. Die is rond de tentamenperiode al flink bezet en zou met de komst van hbo’ers nog voller raken.

Marian van Noort van de Haagse Hogeschool zegt dat de hogeschool betaalt voor gebruik en meer zal betalen als de bibliotheek meer wordt gebruikt door zijn studenten. Studieruimtes en collegezalen heeft de school zelf. In tegenstelling tot Inholland heeft de Haagse Hogeschool bij het ontwerp van de nieuwbouw geen grote voorziening gepland. “Ik zie een probleem voor onszelf”, aldus Van Noort.

Inholland zegt verbaasd te zijn over de aanbeveling om mee te betalen aan de sportkaarten. Ooit was afgesproken dat hbo’s kijken naar de mogelijkheid om daar aan bij te dragen, maar die discussie is nooit afgerond, meldt directeur onderwijs- en studentzaken Anka Mulder van de TU. “De universiteit betaalt nu 2,5 miljoen euro per jaar.” De hogescholen beloven hiernaar te kijken.

Verder vindt het DO dat de hbo’s samen met de TU naar rato zouden moeten investeren in garantiemaanden voor actieve leden en bestuursleden van studentenverenigingen. Garantiemaanden zijn maanden waarin een student een bedrag ter hoogte van een studiebeurs krijgt uitbetaald door zijn onderwijsinstelling, omdat hij vertraging heeft opgelopen door overmacht of door deelname aan verenigingsbesturen. De TU Delft betaalt per jaar 1,2 miljoen euro voor 4100 garantiemaanden.

De hogescholen geven echter aan dat daar een apart budget voor is en dat studenten zelf een bestuursbeurs kunnen aanvragen als zij in een bestuur zitten. Nieuw voor Van Noort van de Haagse Hogeschool was daarbij wel dat studenten hier pas in een bestuur komen als zij eerst in commissies hebben gezeten. Voor hbo-studenten is de stap naar een bestuursfunctie financieel dus wat ‘riskanter’.