‘Dreigend tekort parkeerplaatsen in Mekelpark’

De gebieden rondom de faculteiten 3mE, TNW en CiTG zullen na oplevering van het Mekelpark honderdvijftig tot tweehonderd parkeerplaatsen te weinig tellen. Dat voorspelt de ondernemingsraad in een adviesrapport.

Enkele maanden geleden sloeg een werkgroep van de ondernemingsraad alarm: or-leden als Vincent van Croonenburg en Arjan van der Hulst waren er niet gerust op dat in het definitieve onderwerp voor de nieuwe campus voldoende naar veiligheid was gekeken. Vastgoed wees deze twijfels van de hand: de plannen zouden juist uitvoerig getoetst zijn op veiligheidsaspecten. Om een afgewogen oordeel te kunnen vellen over de plannen, deed de werkgroep eerder dit jaar een beroep op een onafhankelijk verkeerskundig adviesbureau.

In het advies dat nu op tafel ligt, bepleit de werkgroep diverse maatregelen om een parkeertekort te voorkomen. Aan de Leeghwaterstraat moeten honderdvijftig extra parkeerplaatsen komen. Zonder zulke maatregelen moeten bezoekers van faculteiten als Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen straks meer dan zeven minuten moeten lopen, voorspelt het adviesrapport. De mogelijkheid van betaald parkeren voor medewerkers wijst de werkgroep van de hand.

Het rapport, waar de or morgen met het college over praat, is niet onverdeeld negatief. De werkgroep concludeert dat de veiligheid in het kerngebied van het Mekelpark over het algemeen voldoende is onderzocht. Dat neemt niet weg dat in het rapport opvallend veel verkeersproblemen worden gesignaleerd, veelal voorzien van aanbevelingen.

De werkgroep voorziet een groot knelpunt van fiets- en autoverkeer bij de kruising van Mekelweg en Jaffalaan. Om dat en sluipverkeer te voorkomen, zou de Christiaan Huygensweg tussen de aula en de Mekelweg moeten worden afgesloten, met uitzondering van het busverkeer.

Fietsers zijn in de plannen het ondergeschoven kindje, meent de werkgroep. De problemen rondom het huidige fietspad worden niet opgelost: er komt geen heldere scheiding tussen fiets- en voetgangerspad, en het fietspad wordt ondanks het tweerichtingsverkeer niet verbreed. Ook voor fietsers voorziet het rapport een tekort aan parkeerplaatsen. De komende jaren moet de Mekelweg continu toegankelijk blijven voor fietsers, vindt de werkgroep. Die vormen immers ‘de grootste groep verkeersdeelnemers binnen de TU.’

De werkgroep wil weten wat de consequenties zijn van de aanleg van de spoortunnel bij het nieuwe centraal station van Delft. Als de Phoenixstraat gedurende de aanleg afgesloten zou worden voor tramverkeer, zou op zijn vroegst in 2013 een tram over de Mekelweg rijden.

Om te zorgen dat voetgangers dan veilig die trambaan kunnen oversteken, moeten trambestuurder en voetganger elkaar tijdig kunnen zien aankomen, adviseert de werkgroep. Naast lichtsignalen moet het naderen van een tram ook met geluidsignalen worden aangegeven. Trams, bussen en over de trambaan rijdende taxi’s dienen zich aan de aangepaste snelheid van dertig kilometer per uur te houden. Ook moet er op worden toegezien dat tram en bus bij iedere halte stoppen.