Dream Teams

Naam: Jacco Boersen (23, IO)Dreamteam: Nuon Solar Team (nuonsolarteam.nl)Functie: Production Nuna5“Eind juli gaan we racen met de Nuna5, op circuit Suzuka in Japan”, vertelt teamlid Jacco Boersen.

“Vorige maand hebben we testritten op Zandvoort gereden en dat ging er al behoorlijk hard aan toe. Ik reed zelf niet in de Nuna maar in de volgauto, de Ovlov.” De Ovlov? “Ja, zo noemen we de Volvo 440 die we van het vorige team hebben overgenomen. Die naam hebben we ook overgenomen van ze, niemand weet eigenlijk waar dat vandaan komt.” Tijdens de test op Zandvoort reed de Ovlov met vier inzittenden dicht achter de Nuna. “Ik moest er vlak achter blijven om de wifiverbinding met de Nuna in stand te houden. Dat was nog knap lastig met vier man aan boord. Ik moest de bochten afsnijden met piepende banden om de Nuna bij te houden. En dan te bedenken dat de Ovlov 70 pk heeft, en de Nuna met ongeveer maar zeven pk toch veel sneller is. Aan de andere kant, die Ovlov kostte honderd euro en de Nuna zit eerder op een miljoen euro. Misschien dat dat het verschil ook enigszins verklaart?”

Dat blijkt uit de jongste Internationaliseringsmonitor van het Europees Platform – internationaliseren in onderwijs (EP), het Centrum voor Innovatie van Opleidingen (CINOP) en de Nuffic. Het gaat om de aantallen in het collegejaar 2008-2009.

Koploper

De Maastricht University is de absolute koploper met 5077 ingeschreven buitenlandse studenten. Achter Delft, dat er 2112 had, volgt de Universiteit van Amsterdam met 1848. Als ook de hogescholen worden meegeteld, dan staat Delft op de vierde plaats. De Fontys Hogescholen (2861) en Saxion (2649) hebben elk meer buitenlandse studenten binnen de muren.

Groei

Het aandeel buitenlandse studenten aan Nederlandse hogescholen bleef in 2008-2009 steken op 6,5 procent. Bij de universiteiten groeide hun aandeel van 8 naar 9 procent. Dat is vooral aan de Duitse studenten te danken.
Verhoudingsgewijs hebben de kunstacademies Codarts (Rotterdam) en Gerrit Rietveld (Amsterdam) de meeste buitenlanders. Van hun totale studentenpopulatie komt bij hen 45,6 en 42,7 procent uit het buitenland, tegen 39,1 procent in Maastricht.

Duitsers

Onder de buitenlandse studenten die hun volledige opleiding in Nederland volgen, zijn bijna 19.000 Duitser (42 procent), ruim 2000 meer dan in 2007-2008. Ver daaronder blijven de aantallen Chinezen (3460) en Belgen (2145), van wie er het afgelopen studiejaar 54 minder de grens overstaken.

Suriname

Suriname zakte van de achtste naar de elfde plaats. Het land werd ingehaald door Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Die hebben nu alle drie meer dan achthonderd studenten in het Nederlandse bekostigde hoger onderwijs.

Economie en gedrag

Bij de universiteiten trekken de economische en de gedrag- & maatschappijwetenschappen de hoogste aantallen buitenlanders, maar zijn de landbouwwetenschappen relatief het populairst. In het hbo zijn dat zoals gezegd de kunstacademies, op afstand gevolgd door de domeinen landbouw, economie en gezondheidszorg.

Onbetrouwbaar

Ondanks de groei zakte Nederland vergeleken met andere EU-landen van de negende naar de elfde plaats, al zijn de internationale data weinig betrouwbaar. Dat geldt, tot ergernis van internationaliseringsorganisatie Nuffic, nog sterker voor de cijfers over de uitgaande studentenmobiliteit die bovendien erg oud zijn. In 2005-2006 kwam het aandeel Nederlandse studenten dat zijn diploma in het buitenland haalt voor het eerst op 2,4 procent. Dat is nog steeds onder het EU-gemiddelde van ruim 2,8 procent.

Bij wijze van troost schrijven de onderzoekers dat veel uitgaande mobiliteit ook kan wijzen op tekortkomingen in het eigen onderwijsaanbod. Landen met een hoge score zijn er niet per se blij mee.