Dream Teams

Naam: Edgar van Os (25, WB)Dreamteam: Greenchoice Forze (www.formulazero.tudelft.nl)Functie: Oprichter en voormalig teammanager“Als teammanager was ik eigenlijk nooit zelf aan het sleutelen aan de waterstofkart.

Maar op een dag was een van mijn teamgenoten ziek, op het moment dat hij een cursus zou krijgen over hoe je waterstofleidingen, die tweehonderd bar aan moeten kunnen, moet aanleggen. Toen ben ik als vervanger naar die cursus gegaan. Uiteindelijk heb ik ook de waterstofleidingen in de kart gemaakt. Na de montage kwam een bedrijf de kart controleren op lekkages. Het testapparaat mat geen enkele lekkage, helemaal niets. En dat terwijl het kleine element waterstof de neiging heeft altijd wel enkele parts per million te lekken, dat is heel normaal. De man van het testbedrijf had dit nog niet eerder meegemaakt en dacht dat zijn meetapparaat stuk was. Ter controle blies hij erin en het apparaat begon te piepen. Complimenten, zei hij, een mens ademt nog meer waterstofdeeltjes uit dan jullie kart lekt!”

De schrijver van deze rubriek vertelt dit keer zelf een anekdote over ‘zijn’ Dream Team.

Met de bachelor technische natuurkunde startte hij in 2006. Het plan was om daar een minor econometrie bij doen, maar die bestond nog niet. Daarom stelde hij er zelf een samen. “Het was lastig en veel werk om zelf de juiste vakken te kiezen en te overleggen met twee examencommissies, maar nu kunnen studenten die een minor econometrie willen doen van mijn werk gebruik maken.”

Sterrenkunde begon ook als minor, maar hij vond de studie zo leuk dat hij de bachelor helemaal afmaakt. “Veel studenten laten zich afschrikken wanneer iets lastig is om te regelen, of als er veel overlap is met roosters, maar je moet gewoon doen wat je zelf graag wilt.”
En lastig is het zeker, drie studies volgen. “De grote truc is goed plannen”, vertelt Daalman enthousiast. “Elk jaar kijk ik welke vakken ik moet halen en wanneer ze gegeven worden. Die vakken probeer ik dan gelijkmatig over het jaar te verspreiden. Het klinkt gek, maar met drie studies is het makkelijker plannen omdat je meer vakken te verdelen hebt.”
Zijn passie voor de drie studies komt naar voren als hij erover vertelt. Daalman snapt niet waarom zo weinig mensen sterrenkunde studeren. “Astronomie spreekt tot de verbeelding. In de ruimte vind je de grootste afstanden en massa’s maar ook heel kleine deeltjes, zoals in kosmische straling. Sterrenkunde is veel meer dan formules en je kunt prachtige foto’s maken van het heelal.”

Om sterrenkunde te promoten deed hij vorig jaar mee aan een lezingenwedstrijd. “Dat was ter ere van het internationaal jaar van de sterrenkunde.” Studenten van verschillende Nederlandse universiteiten konden een lezing geven over een actueel onderwerp in de sterrenkunde. De beste vier voordrachten gingen door naar de finale en de winnaar mocht naar de opening van het sterrenkunde jaar in Parijs. Daalman werd tweede. “Winnen had ik ook wel leuk gevonden”, bekent hij.

De tijd die overblijft naast studeren gebruikt hij vooral om te ontspannen. Sport kijken op tv is zijn favoriete hobby. “Ik ben blij dat het weer eens goed gaat met Feyenoord.” Ook tennis, formule-1 en snooker volgt hij. Vooral de laatste sport vindt hij rustgevend. “Op school tenniste ik ook, maar dat gaat nu lastig omdat ik op zulke onregelmatige tijdstippen vrij ben.” Daalman zegt niet snel overspannen te zullen worden. “Goed uitrusten is belangrijk en als ik merk dat ik over mijn grenzen ga, doe ik het rustiger aan.”

Afgelopen jaar deed hij zijn bachelor eindproject in de groep van Teun Klapwijk bij nanoscience. Er zat ook een beetje astronomie in zijn onderzoek, dus dat kwam mooi uit. Tussendoor ging hij een week naar La Palma voor een ander onderzoek: metingen met een telescoop. Daalman staat op en pakt een krijtje om de metingen toe te lichten. “Kijk, bij een dubbelster draaien twee sterren om elkaar heen. Als de een voor de ander schuift, meet je minder licht. Door dit verschil in intensiteit te meten kun je precies de massa’s van de sterren bepalen.” Het mooie van dit onderzoek vindt Daalman dat het zo eenvoudig is uit te leggen.

En hoe ziet de toekomst eruit? De samenwerking tussen Delft, Leiden en Rotterdam wordt steeds beter, zegt hij. Wat Daalman na zijn drie masters gaat doen, weet hij nog niet. ”Zover vooruit plannen heeft ook geen zin. Op de middelbare school begon ik met een economie profiel en nu studeer ik technische natuurkunde en sterrenkunde.”