Dream Teams

Naam: Luc Aerssens (22, MT)Dreamteam: Delta Lloyd Solar Boat Team (deltalloydsolarboat.nl)Functie: Ontwerp/productie van romp“Begin juni hadden we onze eerste serieuze testvaart.

Een paar dagen daarvoor had de zonneboot ook al enkele meters gemaakt, nadat hij door Wubbo Ockels en Alexander Pechtold was gedoopt”, vertelt Luc Aerssens. “We waren aan het varen op de Schie, bij Proteus. Alles was perfect tot onze pilote een tikkend geluid vanaf de schroef hoorde. We wilden geen risico nemen en stopten de motor meteen. Na wat dobberen bood een voorbijganger een sleepje aan en konden we de boot op de wal tillen. Bleek er een plastic zak in de schroef vast te zitten. Ik zou hem er wel even uit pulken, maar dat viel tegen. Uiteindelijk kostte het een gesneuveld stuk gereedschap om de schroef te ontdoen van het stuk plastic.”

Na hun reis in oude oranje barrels naar de Olympische Spelen in Beijing zijn Delftse studenten, verenigd in stichting Going Dutch, klaar voor een nieuwe uitdaging. Dit jaar gaan 34 studenten, onder wie acht TU’ers, naar het WK 2010 in Kaapstad. De Oranje Trophy heet hun twee maanden durende rit. “Het doel is niet alleen een onvergetelijke reis, maar ook een inzicht in de ‘andere kant’ van Afrika, dat wij met onze meereizende partner de Spits willen geven”, zegt bouwkundestudent Pieter van Ham (23). 10 April 2010 vertrekt de karavaan.