Draaiorgel voor de aula

Bij de opening van het academisch jaar speelt een draaiorgel voor de aula liedjes als ‘Money, money, money’ en ‘Goede tijden, slechte tijden’. Daarmee vragen de vakbonden aandacht voor de stukgelopen cao-onderhandelingen.

De vakbonden willen de opening van het collegejaar niet verstoren, maar luid en duidelijk aangeven wat hun eisen zijn, zo bleek maandag 16 augustus tijdens een voorlichtingsbijeenkomst van de vakbonden in de aula.

Waar met een draaiorgel gewoonlijk geld wordt opgehaald, delen vakbondsleden op 30 augustus voor de aula munten van chocolade uit. Zij willen bezoekers erop wijzen dat ze een salarisverhoging van 1,25 procent eisen voor koopkrachtbehoud. Ook willen ze werkzekerheidafspraken. Binnenkort ontvangen medewerkers een oproep om via een website een mail hierover naar hun collegevoorzitter te sturen.

Universiteitenvereniging VSNU zegt echter geen geld te hebben voor een salarisverhoging en vindt die juist de werkgelegenheid in gevaar brengen. De werkgeversvereniging bepleit dan ook de nullijn in de hoop de werkgelegenheid op peil te houden.

De onderhandelingen tussen de vakbonden en de VSNU zaten eind juni muurvast, daarom gaan de bonden nu over tot acties bij universiteiten. “Iedereen heeft de mond vol van investeren in de wetenschap”, zei cao-onderhandelaar Marieke van den Berg van de Abvakabo FNV. “Nederland moet in de top-5 van kenniseconomieën staan. Als je dat zegt, moet je ook goed voor je personeel zorgen.”

Op de voorlichtingsbijeenkomst waren krap veertig mensen afgekomen. Een enkeling vroeg zich af of een ludieke actie wel bij het imago van een universiteit hoort. “Acties komen van de mensen zelf”, antwoordde Van den Berg.

Een ander vroeg of de aangekondigde acties niet te laat kwamen, nu de kabinetsformatie al volop aan de gang is. Dineke Heersma, lid van de bond CMHF/AC-HOP en voorzitter van de ondernemingsraad, zei dat het bewustzijn bij de politiek er wel is. “Politieke partijen hebben tijdens de verkiezingen tijdens elkaar opgeboden als het ging om onderwijs.” Van den Berg wees er op dat er vorige maand niet veel meer te doen was ‘met al die vakanties’.

Ook was er een enkele kritische noot te horen. “De afgelopen jaren hebben we een loonsverhoging van zes procent gehad, die moet ook betaald worden door de afdelingen”, zei Mark Voorendt, afdelingssecretaris bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. “Of de werkdruk gaat omhoog, of je moet zes procent ontslaan. Er moet dus een voetnoot bij: het moet wel betaald worden.”

Marieke van den Berg wees er op dat werkgevers zeggen eerst te willen kijken wat ze van de overheid krijgen voordat ze het uit gaan geven. “Dat is te begrijpen. Wij hebben vantevoren gezegd dat we met ze naar de overheid willen stappen. Die uitgestoken hand is niet aangenomen.”

De huidige cao liep op 1 maart jongstleden af, maar volgens Van den Berg zijn er ‘voorlopig niet zo veel gevolgen’. “De huidige cao heeft een nawerking van een jaar. Als er daarna geen cao is, kunnen nieuwe medewerkers een contract krijgen dat niet onder een cao valt.”

Voor toekomstige ontwerpers die een dergelijk succes nastreven heeft Van Hooydonk wat adviezen. “Het belangrijkste”, zegt Van Hooydonk desgevraagd, “is om zelf je grootste fan te zijn, maar tegelijkertijd je grootste criticaster te zijn.” Adrian adviseert om soms even afstand te nemen van je ontwerp en niet te snel te oordelen. “Gun jezelf de tijd”, adviseert hij, “dat maakt je een goede ontwerper.”

Of de TU Delft nog een factor is geweest om Van Hooydonk tot een goede ontwerper te vormen? “Wellicht wel, wellicht niet, ik denk wel dat ik hier goed multidisciplinair ben opgeleid, met oog voor engineering, marketing en social skills.” In ieder geval vindt Van Hooydonk het zichtbaar leuk om weer terug te zijn in Delft. “Het was leuk om oude leermeesters zoals professor Jacobs en Koos Eissen weer te ontmoeten.” Dat roept de vraag op of Van Hooydonk zelf ooit later als hoogleraar zou willen optreden bij de TU Delft. “Ik heb geen concrete ambities in die richting, maar: why not?”

Waar met een draaiorgel gewoonlijk geld wordt opgehaald, delen vakbondsleden op 30 augustus voor de aula munten van chocolade uit. Zij willen bezoekers erop wijzen dat ze een salarisverhoging van 1,25 procent eisen voor koopkrachtbehoud. Ook willen ze werkzekerheidafspraken. Binnenkort ontvangen medewerkers een oproep om via de website caonu.nl een mail hierover naar hun collegevoorzitter te sturen.

Een ander vroeg of de aangekondigde acties niet te laat kwamen, nu de kabinetsformatie al volop aan de gang is. Van den Berg wees erop dat veel mensen met vakantie waren. Dineke Heersma, lid van de bond CMHF/AC-HOP en voorzitter van de ondernemingsraad, zei dat het bewustzijn bij de politiek er wel is. “Politieke partijen hebben tijdens de verkiezingen tegen elkaar opgeboden als het ging om onderwijs.”

Tijdens de bijeenkomst was er een enkele kritische noot te horen. “De afgelopen jaren hebben we een loonsverhoging van zes procent gehad, die moet ook betaald worden door de afdelingen”, zei Mark Voorendt, afdelingssecretaris bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. “Of de werkdruk gaat omhoog, of je moet zes procent ontslaan. Er moet dus een voetnoot bij: het moet wel betaald worden.”

Marieke van den Berg wees er op dat werkgevers zeggen eerst te willen kijken wat ze van de overheid krijgen voordat ze het uit gaan geven. “Dat is te begrijpen, maar wij hebben vantevoren gezegd dat we met ze naar de overheid willen stappen. Die uitgestoken hand is niet aangenomen.”

De huidige cao liep op 1 maart jongstleden af, maar volgens Van den Berg zijn er ‘voorlopig niet zo veel gevolgen’. “De huidige cao heeft een nawerking van een jaar, maar als er daarna geen cao is, kunnen nieuwe medewerkers een contract krijgen dat niet onder een cao valt.”

Zie ook: Vakbond voert actie bij aula