Opinie

Dr. van Oranje

Vorige week ontving koningin Beatrix een eredoctoraat. In plaats van eerlijk toegeven dat dit ter meerdere eer en glorie van de Universiteit Leiden is, ontstak een aantal academische kopstukken in kletspraat over de wetenschappelijke verdiensten van onze vorstin.

br />
Kees Blom, rector magnificus van de Nijmeegse Radboud Universiteit, maakte het wel erg bont door Hare Majesteits kersttoespraken te vergelijken met wetenschappelijke artikelen. Niet iedereen deelt die mening. Tien jaar geleden schreef Max Pam in Het Parool: ‘Wat mij in al die kersttoespraken intrigeert, is dat er eigenlijk nooit één zinnig woord in wordt gezegd. […] Het zijn […] afgesleten clichés, die steeds opnieuw worden afgedraaid. Geen serieuze schrijver zou ooit de tekst van zo’n koninklijke kerstboodschap willen claimen.’ Max Pam is niet hooggeleerd zoals Kees Blom. Toch heeft Max Pam gelijk, en niet Kees Blom. Om dat te bewijzen stel ik voor de koninklijke kersttoespraken naar gerenommeerde wetenschappelijk tijdschriften te sturen, om te zien of ze geplaatst worden. Natuurlijk wel eerst even uitzoeken of er nog coauteurs zijn.

Hoeveel universiteiten hebben al tevergeefs geprobeerd om Beatrix een eredoctoraat aan te smeren? Ik vermoed namelijk dat onze vorstin terughoudender is met het accepteren van erebullen dan universiteiten zijn met het uitdelen ervan. Kijk maar eens wat andere belangrijke personen verzamelden. De laatste keer dat ik telde had Nelson Mandela 27 eredoctoraten (waaronder Leiden, Nyenrode en de Universiteit van Zululand), en honorary degrees van nog eens 23 universiteiten (waarvan hij er eens negen op één dag ontving). Mandela zegt niet gauw nee tegen eredoctoraat.

Ook Ruud Lubbers zei geen nee tegen een eredoctoraat van de Radboud Universiteit. Rector magnificus Blom prees Lubbers’ wetenschappelijke benadering van het vluchtelingenvraagstuk. Waarschijnlijk net zo wetenschappelijk als zijn opzienbarende aanpak bij vrouwenstudies. De website van de Nijmeegse universiteit is een stuk geloofwaardiger: ‘Om de doop van Radboud Universiteit Nijmegen cachet te geven, verleent de universiteit in september bij de opening van het academisch jaar een eredoctoraat aan oud-premier Ruud Lubbers.’

Wilhelmina, Juliana en nu dus ook Beatrix ontvingen een Leids eredoctoraat. En straks is het natuurlijk de beurt aan Willem-Alexander. Wat een geluk dat de kroonprins in Leiden heeft gestudeerd, en niet in Delft. Toch is de TU Delft nog niet uit de gevarenzone, want de prins doet aan waterbeheer. Zijn wetenschappelijke benadering van de materie lijkt mij al ruim voldoende voor een eredoctoraat in civiele techniek. Voor huizen die regelmatig onderlopen adviseert de prins plavuizen in plaats van parket. En hij pleit voor brede trapgaten om het meubilair makkelijk naar een hogere verdieping te sjouwen.

We mogen er trots op zijn dat onze TU eredoctoraten uiterst spaarzaam toekent (sinds 1907 gemiddeld precies één per jaar) en alleen op grond van wetenschappelijke verdiensten. Behalve dan die uitglijer in 1951, toen ene Bernard L.F.E.J.K.K.G.P. zur Lippe-Biesterfeld een eredoctoraat in de technische wetenschappen kreeg. Het was slechts één van zijn negen eredoctoraten. Voor elk van zijn initialen een eigen doctorstitel. Da’s nog eens andere koek dan het Grootkruis in de Dapperheidsorde van Kameroen, of het Grootlint in de Ere-Orde van de Gele Ster van Suriname.

Dap Hartmann is astronoom en werkt als universitair docent aan de faculteit TBM.