Doek valt voor Human Power Team

Na tien edities is het studententeam Human Power Team noodgedwongen gestopt. Pr-commissaris Simone Cobussen vertelt waarom.

Het Human Power Team won in 2018 met hun VeloX8 het wereldkampioenschap. (Foto: Bas de Meijer)

In 2011 verbeterde Sebastiaan Bowier tijdens de World Human Powered Speed Challenge het Europees snelheidsrecord voor een door een mens aangedreven fiets. Met de door studenten ontwikkelde VeloX 1 haalde hij in de Nevadawoestijn een snelheid van 130 kilometer per uur. Tien jaar later kijkt het team terug op evenzovele leerzame en innovatieve jaren, vertelt pr-commissaris Simone Cobussen van Team10, de ploeg die de jaargang 2019-2020 niet kon afmaken.

Speelden de nieuwe criteria van de stuurgroep van de Dreamhall een rol, waarin de nadruk meer ligt op technische innovatie dan op het verbeteren van snelheidsrecords?

“Het was lastig, omdat die criteria niet duidelijk waren. Mijn team moest voorjaar 2020 stoppen, na een jaar werken aan de VeloX10. Bij de start van het nieuwe, elfde team bleef er veel onduidelijkheid. We besloten ermee te stoppen omdat het door meerdere factoren niet haalbaar meer was.”

Hoe kijken jullie terug op de afgelopen tien jaar?

“Heel positief. Alles wat we deden, deden we zelf. De fiets was van onszelf, de atleten werden door onszelf getraind, enzovoort. De samenwerking met de VU (Vrije Universiteit Amsterdam-red.) was vanuit onze Delftse bubbel ook heel waardevol. Het was super-multidisciplinair.”

Wat waren de hoogtepunten?

“In mijn eerste week bij het HPT zat ik op mijn kantoor, toen Rosa Bas met de VeloX9 het wereldrecord voor vrouwen verbeterde, 122,12 kilometer per uur. Dat vond ik geweldig, enorm inspirerend. Daarvóór zijn er natuurlijk ook hoogtepunten geweest. De minder succesvolle jaren waren net zo waardevol. Elk jaar was voor elke lichting leerzaam. Je leert ontzettend veel, ook op persoonlijk vlak.”

Wat was de meest aansprekende innovatie?

“Elk jaar was er wel iets waarvan we zeiden ‘dat is wel heel erg revolutionair’. Van zitjes die je kon verlengen tot ‘shifting cassettes’ – versnellingen die niet op een normale manier werkten – en banden die op een speciale manier waren ontwikkeld. Elk jaar probeerden we iets innovatiefs neer te zetten.”

Wat gebeurt er met de spullen?

“We zijn bezig om de werkplaats leeg te halen en alles af te sluiten. Veel spullen hebben een onderkomen gekregen. Er staan VeloX-modellen bij vroegere partners. De mallen voor de tandem waar mijn team aan werkte gaan naar een enthousiaste fietsenmaker in Nijmegen. We proberen ook de website nog een tijd in de lucht te houden.”

Komt er definitief geen doorstart, waar dan ook?

“Als je geen middelen en geen plek hebt, wordt het moeilijk. Het is nu eenmaal zo, iedereen heeft er vrede mee.”

Lees ook:

Jimmy Tigges / Redacteur Sport