Dodelijk ongeval schokt de campus

Een 58-jarige medewerkster van Civiele Techniek en Geowetenschappen is dinsdagochtend verongelukt op de kruising van de Mekelweg met de Cornelis Drebbelweg.

De vrouw fietste na achten over de Mekelweg, toen ze werd aangereden door een afslaande betonwagen. Ze was op slag dood. De exacte aard van het ongeval was bij het ter perse gaan van deze Delta nog in onderzoek bij de technische recherche, die daartoe de fiets van de vrouw en de betonwagen heeft meegenomen. Een ‘verschrikkelijk, dramatisch ongeval’, zegt universiteitssecretaris mr. Hans Krul.

Personeelsleden van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) waren als eerste ter plaatse. “We zagen al snel dat het helemaal mis was”, zegt portier Tom Edelenbos. “We hebben nog wel 112 gebeld, maar dat was eigenlijk niet meer nodig. De politie legde al snel een wit laken over haar heen. Ook hebben we de chauffeur van de vrachtwagen opgevangen. Hij was helemaal over zijn toeren. De omstanders die het ongeluk zagen gebeuren, hebben we ook opgevangen. Zij zijn later overgedragen aan slachtofferhulp.”

Door het ongeluk is op de campus en op internet direct hevige discussie ontstaan over de veiligheid van het kruispunt. Op de website van de Delftse brandweer meldt een TU-medewerkster dat ze ‘elke keer haar hart vasthoudt’ bij het passeren van de afslag. Andere verkeersdeelnemers vinden het kruispunt juist ‘zeer veilig’.

Geregeld vinden er bij de afslag kleinere ongevallen plaats, zegt EWI-portier Edelenbos. “Dit was natuurlijk heel extreem. Maar van kleinere ongelukken op dat kruispunt kijken we eigenlijk niet meer op. Vanaf de Cornelis Drebbelweg heb je slecht zicht op de Mekelweg, vanwege de geparkeerde auto’s die het zicht blokkeren. Daardoor zijn er om de haverklap aanrijdingen.” José de Heus van het aangrenzende pompstation beaamt dat: “Minstens een keer per week zie ik daar wel iemand botsen.”

Edelenbos krijgt naar eigen zeggen ‘ongeveer twee tot drie keer per week’ iemand op de stoep die na een ongeluk of valpartij EHBO nodig heeft. “De meeste mensen hebben snijwonden, schrammen of schaafwonden. Eén keer was er een ernstiger ongeluk. Toen heeft iemand een beenfractuur opgelopen, en is de ziekenwagen gekomen.” De Heus zegt intussen ‘geregeld’ te zien hoe fietsers ‘een eind worden meegesleurd op de motorkap van een auto’.

Universiteitssecretaris Krul, die ook vlakbij het kruispunt kantoor houdt, roept intussen op tot kalmte. “Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk loopt nog. Daarop moeten we niet vooruit lopen. Natuurlijk gaan we daarna kijken of we iets moeten doen.”

Krul vindt het dan ook te voorbarig om nu al de veiligheid van het kruispunt ter discussie te stellen. “Waar verkeer elkaar kruist, heb je altijd een risico. En dit is een kruising waar je inderdaad bij de les moet zijn. Soms word je er letterlijk omver geblazen door de wind, en geregeld komen er fietsers uit onverwachte hoeken. Maar dat is allemaal van een volstrekt andere orde dan het verschrikkelijke ongeluk dat nu is voorgevallen. In de negen jaar dat ik hier werk, heb ik zoiets als dit in elk geval nog nooit meegemaakt.”