Docenten van het jaar

Goed lesgeven is belangrijk en verdient een beloning. Dat is althans de gedachte achter de Teacher of the Year Award, bedacht door het Technologisch Gezelschap van de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Om docenten te stimuleren beter college te geven, werd de prijs in het leven geroepen. Onderwijsdirecteur Rob Mudde stelde in totaal 2250 euro aan prijzengeld beschikbaar voor de meest gewaardeerde docenten.

Op 26 mei werden de drie awards uitgedeeld aan drie docenten van de drie verschillende studierichtingen binnen Technische Natuurwetenschappen. Ger Koper kreeg de ‘beste docent’-award voor zijn innovatieve colleges met veel proefjes bij de studierichting molecular science & technology (scheikunde). Jack Pronk kreeg de prijs vanwege zijn inspirerende colleges bij life, science & technology. Rob Mudde kreeg de prijs vanwege zijn heldere uitleg van ingewikkelde lesstof bij applied sciences.

Twintig procent van de leden van het Technologisch Gezelschap bracht zijn stem uit voor The Teacher of the Year Award. “We hebben echt het idee dat deze award onze docenten stimuleert om beter les te geven”, zegt Stam Brinkman van het Technologisch Gezelschap. “Bijna alle docenten van Technische Natuurwetenschappen waren bij de uitreiking van de prijs aanwezig, dus blijkbaar hechten ze er belang aan. En we zullen snel genoeg merken of onze prijs effect heeft als we nieuwe colleges krijgen.” Er zijn plannen om volgend jaar alle TU-docenten mee te laten dingen naar de prijs. (MZ)