‘Docenten moeten eerst maar eens op taalcursus’

Steeds meer opleidingen bieden varianten aan waarin geen woord Nederlands meer valt. Studenten houden hun hart vast. Want veel docenten kunnen zich aardig verstaanbaar maken op vakantie, maar de collegezaal is nu eenmaal geen camping.

/strong>

,,In theorie spreken de meeste docenten best goed Engels”, vindt Micaela Passamani, derdejaars aan het HEBO (Hoger Europees Beroeps Onderwijs) in Den Haag. Haar opleiding is al grotendeels Engelstalig. En de lessen zijn prima te volgen, vindt zij, maar de finesses gaan verloren.

De Haagse opleiding wil binnenkort een volledig Engelstalige variant aanbieden. En dat gaat de studente een stap te ver. Het vraagt in elk geval de nodige bijscholing. ,,Wij hebben hier een hele goede docent. In het Nederlands geeft hij superlessen. Maar in het Engels mis je gewoon wat”, heeft zij ervaren.

Het Engels is bezig met een opmars aan universiteiten en hogescholen. In de economische hoek bestaan Engelstalige opleidingen al langer, zoals International Business Studies en Facility Management. Een belangrijk argument is dat de studenten in die studies de collegebanken met veel buitenlanders delen. Maar dat geldt voor steeds meer opleidingen. Vandaar dat het Engels nu ook elders opduikt als voertaal.

,,We kunnen het niet maken om die mensen eerst twee jaar een cursus Nederlands te laten volgen”, zegt de rector-magnificus Frank van der Duyn Schouten in een blad van zijn eigen Katholieke Universiteit Brabant. Hij pleit ervoor dat Engels over tien jaar de voertaal is. ,,Dat is een onontkoombare situatie”, vindt hij. De Universiteit Leiden wil vanaf 2005 wil van alle opleidingen een Engelstalige masters-variant aanbieden. En Wageningen Universiteit gaat nog een stap verder: vanaf 2003 zal zij haar studenten verplichten de laatste twee jaar in het Engels te doen.

De argumenten voor het invoeren van Engels zijn steeds dezelfde. We leiden onze studenten op voor de internationale arbeidsmarkt, wordt er gezegd, en we willen meer buitenlanders trekken. Voor Wageningen komt daar nog bij dat de universiteit moet bezuinigen. Wageningen trekt van oudsher al veel buitenlanders. Die krijgen nu nog apart les, maar dat wordt te duur.
Kei

Ook de Technische Universiteit Delft is overstag. Sinds dit jaar biedt de opleiding Lucht- en Ruimtevaart jaar een Engelstalige propedeuse aan. Er hebben zich tachtig studenten voor ingeschreven. Maar volgens een aantal studenten zijn er inmiddels alweer zo’n vijftien overgestapt op Nederlandstalig onderwijs.

Decaan Theo de Jong van de faculteit Lucht- en Ruimtevaart kan dat niet bevestigen, omdat overstappen officieel niet kan. Volgens hem waarderen de meeste eerstejaars het Engels wel. Dat zou blijken uit een recente enquête. Hij voegt er aan toe: ,,Je weet ook nooit of die studenten echt kritiek hebben op het Engelsof op de docenten. Een docent die in het Nederlands droog les geeft, wordt in het Engels niet opeens een kei.”

Twee eerdere onderzoeken van Delftse wetenschappers toonden overigens al aan dat de resultaten van studenten inderdaad achteruit gaan, als ze Engels onderwijs krijgen. Buitenlandse studenten beheersen de taal meestal onvoldoende om goed mee te komen. En Nederlanders scoren op een tentamen over Engelse colleges gemiddeld een halve punt lager dan over colleges in hun moedertaal.
Dubbeltje

Dat verbaast Jochem Bläsing, hoogleraar aan de economische faculteit in Tilburg, niks. ,,Met het camping-Engels van tachtig procent van de docenten haal je geen academisch niveau.” En dat is toch het minste dat universitaire studenten mogen verwachten, vindt hij. De uit Berlijn afkomstige Bläsing heeft zelf wel eens het verzoek gehad om in het Engels les te geven, maar hij bedankte vriendelijk. ,,Ik vond dat ik de taal dan uitstekend moest beheersen, en wilde eerst minimaal een half jaar stage lopen in een Engelstalig land. Dat ging niet door. Ze wilden voor een dubbeltje op de eerste rang.”

Toch staat hij niet afwijzend tegen de opmars van het Engels. ,,Het is de lingua franca, dat is de realiteit. ” Maar er zijn meer belangrijke talen. Zo geeft hij af en toe een serie colleges in het Duits. ,,Het onderwijs is nu te veel op het Engels gericht. Terwijl onze studenten ook in andere landen zaken gaan doen.”

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vindt dat studenten sowieso de keus moeten houden tussen een Nederlands- of een anderstalige opleiding. ,,Dat is ook wettelijk verplicht”, zegt voorzitter Fransien van ter Beek. Ook Kristian Valk van het ISO is niet tegen Engelstalig onderwijs. ,,Maar opleidingen moeten wel goed kijken of het in hun geval functioneel en effectief is.” Voor ze op het Engels overstappen, moeten opleidingen eerst maar eens optreden tegen afstudeerscripties vol spelfouten, vindt Valk. ,,Zelfs het Nederlands van studenten is vaak onder de maat.”.aut Inge Hoogendoorn/(HOP)

Illustratie: Gripp

Kei