‘Docenten maken het onderwijs’

Wie is de beste docent van de TU Delft? De genomineerden stellen we vanaf volgende week voor in een zevendelige serie op deze pagina. Directeur onderwijs- en studentenzaken Anka Mulder legt het hoe en waarom van deze verkiezing uit.

Wat moet je kunnen om de beste docent van de TU te worden?
“Je moet vakinhoudelijk goed zijn. Ik vind het belangrijk dat je studenten enthousiast kunt maken voor je vak. We hebben ook als norm dat de docent een bijdrage levert aan didactische vernieuwing. Het gaat ook niet alleen om jouw vak, maar ook om de plaats van je vak binnen de opleiding.”

Waarom deze verkiezing?
“Wij willen laten zien dat wij docenten hoog in het vaandel hebben staan. En we vinden het leuk dat studenten dat kunnen laten blijken. Zij kiezen de beste docent.”

Waarom juist nu?
“We willen in het loopbaanbeleid meer aandacht geven aan onderwijs. Docenten maken het onderwijs. Zij zijn de spil. De tweede reden is dat dit het laatste jaar is van rector Fokkema bij de TU. Hij heeft zich hard gemaakt voor deze prijs en we willen dat hij hem voor de eerste keer uitreikt.”

De genomineerden zijn: Erik Tempelman van Industrieel Ontwerpen, Susanne Rudolph van Civiele Techniek & Geowetenschappen, Daniel Rixen van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Materiaalwetenschappen, Michiel Kreutzer van Technische Natuurwetenschappen, Jan-Anne Annema van Techniek, Bestuur & Management, Ron Noomen van Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek en Fred Vermolen van Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica. Hoe zijn zij geselecteerd?
“Dat hebben studieverenigingen gedaan aan de hand van criteria die wij ze gaven. De docent moet zijn of haar vak op een aansprekende en effectieve wijze presenteren en bijdragen aan didactische onderwijsvernieuwingen. Ook moet de docent kunnen enthousiasmeren, bereikbaar zijn en open staan voor vragen en suggesties van studenten. Verder hebben we de studieverenigingen er vrij in gelaten.”

Het vorige bestuur van studievereniging Stylos heeft geen genomineerde voorgedragen voor Bouwkunde. Het vond de verkiezing ‘niet belangrijk’ en ‘te populistisch’. ‘Als je maar leuk les geeft, word je genomineerd: er zijn zo veel docenten die sprankelend les geven’, zegt de vorige voorzitter Alexandra de Jong.
“Een kritische noot is altijd goed. ‘Populistisch’, dat heb je zelf in de hand. Natuurlijk geven veel docenten goed les, maar het gaat er om wie er dit jaar uitspringt. Ik hoop dat Stylos volgend jaar meedoet. Het is jammer dat er nu geen bouwkundedocent meedraait.”

Moeten docenten gebruikmaken van moderne hulpmiddelen als laptops en filmpjes of volstaat het traditionele krijtje?
“Het gaat niet om je hulpmiddelen. Je hoeft je onderwijs niet leuk te maken, het gaat om effectiviteit. Ik ben zelf voorstander van ict-gebruik in het onderwijs, maar niet zomaar. Je moet er wel een doel mee hebben en het niet alleen gebruiken omdat het er is. Je moet rekening houden met hoe studenten informatie het best opnemen. Soms gebeurt dat met film, soms met PowerPoint.”

U hebt zelf ook lesgegeven, hoe probeerde u studenten geïnteresseerd te houden?
“Ik was docent internationale betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Later heb ik trainingen Europees recht en beleid gegeven aan volwassenen. Belangrijk is dat je nadenkt over wat je wilt dat studenten kennen en kunnen na dit vak. Wat weten mensen al en waarom is het vak zo belangrijk voor ze? Basisprincipe is: als je zelf niet enthousiast over je vak bent, kunnen anderen dat ook niet zijn. Verder is het belangrijk mensen te laten oefenen en variatie in werkvormen te hebben. Zelfs tijdens hoorcolleges kun je meer doen dan praten: je kunt vragen stellen.”

Wie bepaalt wie de beste docent is en hoe?
“We hebben een jury met daarin de rector, twee leden van de studentenraad en één lid van de studieverenigingenraad. Iemand van de afdeling onderwijs en studentenzaken helpt ze, maar stemt niet mee. Bij de nominaties heeft de jury niet alleen motivaties gekregen, maar ook informatie over colleges.”

Een genomineerde vroeg zich af of het geen appels met peren vergelijken is.
“Je kunt wel degelijk kijken of docenten op een goede manier stof kunnen overbrengen zodanig dat studenten het begrijpen. Natuurlijk is een jury subjectief. Elke jury is subjectief, maar er zijn serieuze criteria.”

Wat krijgt de winnaar?
“Tienduizend euro. De helft krijgt hij of zij persoonlijk, de andere helft is te besteden aan vernieuwing van het onderwijs.”

Een plankje hout, daar een vliegtuigje uit snijden en dat in elkaar plakken met superlijm. Afgelopen vrijdag zaten middelbare scholieren uit 3 vwo op de landelijke Bètadag bij Technische Natuurwetenschappen te knutselen. Stabiel waren de vliegtuigjes niet. Ze vielen in stukken nadat scholieren ze probeerden te laten vliegen. Door loodjes aan de voorkant van de vliegtuigjes te hangen overleefden sommige toestellen het gelukkig wel. Op de Bètadag op de TU, georganiseerd voor alle opleidingen, kwamen 280 scholieren af.