Docent van het Jaar speelt blokfluit tijdens college

Bouwkundige Christien Janssen is op 10 november verkozen tot Docent van het Jaar 2022. Ze denkt te weten waarom: “Ik heb de titel verdiend door gewoon mijzelf te zijn.”

(Foto: TU Delft)

Inmiddels is Christien Janssen binnen de faculteit Bouwkunde een bekendheid. Op het scherm bij de hoofdingang komt elke paar minuten een foto van de lachende docent van het jaar voorbij. Janssen is er blij mee. “Al denk ik dat ze mij nu misschien wel zat zijn.”

Het is een droom die uitkomt, vertelt ze. “Tijdens functioneringsgesprekken vertelde ik altijd: ik wil een keer docent van het jaar bij de faculteit worden. Toen mijn naam op een van de nominatiebriefjes stond, dacht ik ‘Yes, ik hang er.’”

Uit de nominatiebriefjes, ingevuld door studenten, volgde een shortlist met de meest genoemde kandidaten binnen Bouwkunde. “Toen ik een mailtje kreeg dat ik ook op die lijst stond, heb ik bij de organisatoren gevraagd wie mijn concurrenten waren”, zegt Christien. “Dat waren vrij grote namen, dus ik dacht: ik maak als gewone docent geen kans.”

Uiteindelijk won Janssen de faculteitsverkiezing en werd ze genomineerd voor de TU-brede verkiezing. Maar ook daar dacht ze, als docent met alleen een mastertitel, geen kans te maken.

Dat Janssen deze verkiezingen ook won, ziet ze niet als iets knaps. “Ik heb niet het gevoel dat ik iets bijzonders doe waardoor ik het heb verdiend. Ik heb de titel verdiend door gewoon mijzelf te zijn.”

Blijkbaar waarderen haar studenten haar manier van lesgeven, zegt ze. “Ik zag een lijst met complimenten bij de faculteitsverkiezing. Daarop stonden zaken als een luisterend oor, het hebben van tomeloze energie en enthousiasme en dingen blijven uitleggen tot het begrepen wordt. Ik geef blijkbaar niet op een standaard manier les, en dat wordt gewaardeerd.”

‘Juist dat beeldende werkt goed voor ons studenten’

Architectuurstudent Nikita Ham herkent die complimenten. Ze was vorig jaar onderwijscommissaris van studievereniging Stylos en daarmee een van de verantwoordelijken voor de Docent van het jaarverkiezing bij Bouwkunde. Ze vindt het erg sterk dat Janssen theorie beeldend maakt tijdens de colleges. “Tijdens de stemronde kregen we meerdere opmerkingen van studenten over een blokfluit die ze meenam naar colleges, om akoestische theorieën uit te leggen. Dat soort dingen gebeuren niet vaak, terwijl juist dat beeldende heel goed werkt voor ons als studenten.”

Ook bij opdrachten denkt Janssen goed mee, vindt Ham. “Sommige docenten zeggen: dit is hoe het werkt, zo moet je het doen. Terwijl ik denk dat een opdracht juist een puzzel is, die samen opgelost moet worden. Janssen zegt niet ‘doe dit’, maar geeft je juist hulpmiddelen om er te komen, zodat je zelf nadenkt.”

(Foto: TU Delft)

Janssen staat nu voor de keus hoe ze het prijzengeld (5000 euro) voor de vakgroep zal besteden. Een van de opties is een nieuw fysisch model. “En van de modellen die we nu hebben is een kist met glazen raam waarmee je warmtetransport inzichtelijk maakt. Er zit een gloeilamp in die warmte produceert. Als je bijvoorbeeld een luikje openzet of ventilator aandoet, verandert het warmtetransport in het model. Ik vind het leuk om zo uit te leggen hoe een fysisch verschijnsel werkt. Dus van dat soort modellen wil ik er meer hebben, op het gebied van vocht, licht of energie bijvoorbeeld.”

Bij de vraag of ook een docent van het jaar fouten maakt, moet Janssen even nadenken. “Er is ooit een klacht over mij ingediend omdat ik mijn Mickey Mouse-trui aanhad bij eindpresentatie van een vak”, lacht Christien. “Ik heb beloofd dat ik hem bij presentaties nooit meer aantrek.”

• De overige genomineerden waren Paul Breedveld (3mE), Tom Vroegrijk (TBM), Marc Gerritsma (AE), Herre van der Zant (TNW), Jan Rots (CiTG), Alessandro Bozzon (IDE) en Egbert Bol (EEMCS). De video met alle kandidaten is hier te bekijken.
Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl